Miliony chybějících noclehů, miliardy ztracené na tržbách. Letošní rok je pro hotely nejhorší v novodobé historii. Světlo na konci tunelu, které přineslo uspořádání epidemiologických opatření do systému PES a vyhlídka na “přechod na třetí stupeň” před Vánoci, který by provoz hotelů a penzionů obnovil, však může být do jisté míry planou nadějí. Přestože se epidemiologická opatření uvolní a hotely zřejmě prožijí intenzivní jarní sezonu, rok 2021 se pravděpodobně bude odehrávat podle nových pravidel. A provozovatelé mají posledních pár měsíců, aby se na ně dobře připravili.

Miliony ztracených noclehů

Česká republika je lákavou turistickou destinací. Díky své různorodosti a umístění ve středu Evropy má ideální podmínky pro domácí i zahraniční turisty. Nemusíme se bavit jen o Praze – šikovní hoteliéři v regionech, kteří dokázali včas zareagovat na trend turistiky krátkých vzdáleností, dlouhodobě těží ze zájmu Slováků, Němců, Rakušanů nebo Poláků. I díky tomu je návštěvníků z ciziny skoro polovina a stojí za desítkami milionů noclehů v celém Česku. A i pokud bychom vynechali hlavní město, kde cizinci tvoří 80 % hostů, dostaneme se v závislosti na kraji na zhruba 30% podíl.

Ubytovací byznys v Česku je tedy na cizincích závislý a pokud se příští rok dostatečně nepodaří uvolnit pravidla pro cestování, hosty pro miliony noclehů budou ubytovací zařízení potřebovat najít jinde – především reprofilací na domácí turistiku. A jak ukázalo už letošní léto, nemusel by to být zas takový problém. I díky dlouhé karanténě chuť a cestovat dlouho nebyla větší.

Miliardy v domácí turistice

Jenže změny se budou dít i na tomto poli. Podle očekávání výrazně klesne počet firemních hostů. Je to logické, velké mezinárodní akce se většinou přesouvají do online prostoru, firmy zase šetří na nebyznysových aktivitách. Zbývá tedy poslední jistota. Z mého pohledu zato velmi pevná – a tou je rodinná turistika.

Právě rodiny s dětmi totiž patří k hostům, kteří na uvolnění opatření reagují po celé Evropě jako první. Jsou loajální, mají rostoucí trend ve frekvenci návštěv a nemají problém připlatit si za kvalitní služby. Už nyní se při hledání hotovosti na provoz hotelů a penzionů ukazuje, že jsou to právě rodiny s dětmi, které nemají problém udělat rezervaci bez termínu, v předstihu si koupit poukaz na pobyt (třeba jako vánoční dárek) a zajistit tak v těžkém období “svému” hotelu hotovost. A hlavně – deklarují, že i přes ekonomickou nejistotu rozhodně nechtějí na dovolené šetřit.

Jinými slovy – jsem přesvědčen, že většina hotelů se bez užší spolupráce s českými rodinami v příští sezoně prostě neobejde.

Rodiny si všímají změny

Podle průzkumu, který Explorio.cz realizovalo na přelomu září a října, hodlá za dovolenou v Česku utrácet stejně nebo více než loni 77 % oslovených rodin. To je skvělá správa. Zároveň jsou rodiny ochotné si stále více dělat radost a za pobyt si připlatit – Českou dovolenou už neberou jako nutně “levnou dovolenou”. Pětina zmiňuje, že jejich „kapesné“ na pobyt stouplo až na 10 tisíc korun, polovina pak počítá s útratou nad rámec platby za ubytování a jídlo v řádu tisícovek.

To všechno jsou peníze, které mohou z větší části zůstat „v hotelu“ za kvalitní doplňkové služby. Rodin se v Česku podle odhadů každoročně ubytuje kolem milionu, každá tisícovka, kterou jsou připraveni za pobyt utratit navíc, tak znamená potenciální miliardu pro hoteliéry.

Jenže jsou na české rodiny hotely a penziony připraveny? Přestože se situace lepší (myslí si to 80 % rodin), požadavky moderní rodiny stále splňuje asi jen pětina navštívených hotelů. Pozor – pětina z těch, které rodina vybrala pro svůj rodinný pobyt. To je z mého pohledu žalostně málo. Přidat musí nejen hotely, ale také jednotlivá turistická střediska.

Jak jít rodinám naproti

Vidíme to i sami – z více než 9000 zařízení v Česku (a zhruba 15 000 se započtením chalup a apartmánů) prošlo přísným sítem do nabídky Exploria necelých 1500 hotelů a penzionů, které splňují nároky na ubytování rodin s dětmi. Potenciál Česka je přitom výrazně někde jinde.

Ideální rodinný hotel nebo penzion přitom nemusí splňovat podle rodin moc. Hlavním parametrem paradoxně není cena ani konkrétní lokalita jako spíš bezpečný interiér a dostatečné vnitřní vybavení pro pobyt s dětmi různých věkových kategorií. Jinými slovy – klíčové je, aby se děti mohly v hotelu nebo penzionu bezpečně a kvalitně zabavit. Přitom i tak běžnou výbavu, jako je dětská postýlka, celá řada hotelů nemá anebo ji má v neakceptovatelném stavu.

S ohledem na to, že dnešní rodiče již spadají nejčastěji do generace X a mileniálů, očekávají dobrou dostupnost hotelu nebo penzionu na internetu a online nabídnuté přehledné informace o vhodnosti zařízení pro jednotlivé věkové skupiny. Pokud ještě hoteliér – například ve spolupráci s regionálním turistickým centrem – dokáže prodat atrakce v okolí, má z větší části vyhráno.

Rodinná turistika přepíše mapy

Ostatně i to je důvod, proč Explorio.cz v rámci svých konzultačních workshopů s jednotlivými hoteliéry stále častěji řeší, jak jednotlivá zařízení lépe připravit na nový trend. Nejde totiž jen o ten příští rok – korona spoustu věcí pouze urychlila v jejich přirozeném běhu.

České rodiny tak pomalu ale jistě začínají přepisovat hotelovou mapu a vytváří celou řadu nových příležitostí. Dávají vzniknout novým segmentům, jako jsou zážitkové hotely, většinu roku beznadějně vyprodané i za vysoce nadprůměrné ceny. Přináší šanci pro regiony, kde nejsou přírodní turistické trháky, ale které dokážou vystavět vlastní zábavní areály a dát vzniknout novým turistickým střediskům – dobrý nápad je v tomto případě vždy cennější než vysoká investice.

Osobně tedy beru to, co přichází, jako jednu velkou šanci, jak postupně přinést na český hotelový trh zcela nové kvality. Zlepšit služby hotelů a penzionů, naučit tato zařízení, aby jejich návštěvnost nebyla závislá pouze na jednom nebo dvou zdrojích klientů. A naučit se využívat potenciál, který je v rodinné turistice. Což je věc, která se navíc neztratí ani s návratem hostů z ciziny. Profilovat Česko jako zemi rodinám zaslíbenou totiž má smysl bez ohledu na hranice.

O vyhledávači Explorio.cz

Jediný český vyhledávač ubytování a zážitků pro rodiny dětmi přináší nabídku více než 1500 hotelů, hotýlků, penzionů, apartmánů, chalup nebo chat, které mají dlouhodobě vysoká hodnocení ze strany rodinných návštěvníků a jsou vlastnoručně ověřeny členy týmu. Kromě toho Explorio.cz přináší vždy aktuální nabídku více než 1500 aktivit a zážitků, které je možné řadit podle lokality (s ohledem na přirozené vnímání regionů výletníky), vhodnosti s ohledem na věk dětí nebo sezónnosti.

Za portálem stojí František Peterka, který se v e-commerce dlouhodobě orientuje především na rodiny s dětmi. V minulosti stál například za úspěšným e-shopem ProDěti.cz, který později odkoupila skupina MALL Group. V Explorio.cz má za cíl proměnit český ubytovací trh tak, aby byl příznivější pro rodiny s dětmi, a zaměřuje se také na edukaci hoteliérů v oblasti online marketingu.