Kofi-Kofi: Budování franšízingových poboček nám dává smysl

autor: | Čvc 14, 2021 | Gastro & Drinks | 0 komentářů

Milovníkům kávy asi netřeba představovat společnost Kofi-Kofi. Ostatní možná zbystří, když napovíme, že se jedná o mobilní stánky s kávou, které jsou v retro stylu a obslouží vás v nich mladí usměvaví studenti. Letos v srpnu to bude 10 let, kdy do ulic Brna vyjel první KofiTruck. Následovala Praha, Olomouc, Plzeň a také Znojmo. O tom, jak celý projekt vznikl jsme si povídali s jedním ze zakladatelů, Igorem Slavíkem.

Za originálním nápadem rozjet byznys s mobilním prodejem kávy stojí inspirace z dalekých cest. “Během mého cestování napříč Spojenými státy a západní Evropou mě velmi zaujal koncept food trucků a mobilních stánků s kávou. U nás tehdy nic takového neexistovalo. Rozjet podobný způsob prodeje, který je pro českého zákazníka něčím úplně novým, dostal proto jasnou zelenou,” vysvětluje Igor Slavík.

Čau čau. Dáme Kofi-Kofi?

A co název Kofi-Kofi? “To je vlastně taková slovní hříčka, která má jednak vazbu na moje mládí, kdy jsme si se spolužáky na gymnáziu ze srandy říkali všechno zdvojeně. A pak je to také zážitek z mých cest vlakem po Indii, kde na vás v zastávkách místní prodejci pokřikují chai-chai nebo kofee-kofee,” dodává s úsměvem Igor Slavík.

Vraťme se ale do současnosti. Kofi-kofi má aktuálně přes 20 KofiTrucků v Brně, Praze, Plzni a ve Znojmě. Jejich přesnou polohu, aktuální nabídku a otevírací dobu si zákazníci mohou ověřit v mobilní aplikaci nebo na webových stránkách. “Naší strategií je být vždy na stejném místě, aby si zákazníci mohli dopřát kávu na své oblíbené trase do práce nebo do školy,” podotýká Igor Slavík. “Kromě klasických KofiTrucků, máme také jednu kavárnu Kofibox v Brně. Funguje nám něco málo přes rok a za tu dobu se stala oblíbeným útočištěm studentů a maminek s dětmi. Začínají se k nám vracet také lidé z okolních kancelářských budov, kteří se přesouvají z home officů zpět do kanceláří.” Příjemnou kavárničku se zahrádkou ve stínu velkých stromů najdete na okraji Brna v Králově poli. Dlouhou dobu se však i zde museli návštěvníci spokojit jen s prodejem přes okénko. “Pandemie samozřejmě zasáhla i nás. V roce 2020 jsme měli kompletně zavřené všechny pobočky více jak dva měsíce, letos se bohužel scénář opakoval,” ohlíží se za uplynulým obdobím s pandemií Slavík. Během období temna se v Kofi-Kofi soustředili právě na provoz KofiBoxu a hledání nových příležitostí v rámci franšízingu. “V rámci otevírání nových poboček, jsme se rozhodli pokračovat v úspěšném modelu a dát šanci lidem, kteří chtějí začít podnikat. My jim předáme část našeho know-how a společnou energií pak rozjíždíme nový byznys,” dodává Slavík.

Prozradil nám také, jakým způsobem se dají ukočírovat všechny pobočky, aby vše fungovalo hladce, a to i právě s ohledem na provoz franchisových poboček. “Díky pokladnímu a manažerskému systému Storyous máme přesné statistiky z jednotlivých poboček. Víme, co se kde děje, jaké jsou tržby, a co kde funguje nebo naopak. Přístup k nim navíc máme v reálném čase a odkudkoliv. Využíváme také systém řízení skladových zásob, díky kterému můžeme synchronizovat objednávky a včas zajistit zásoby na všech našich pobočkách,” popisuje Slavík. Kromě funkcí a jednoduché obsluhy si také s kolegy pochvaluje možnost sofistikované práce s daty, která se osvědčuje v případě analýz tržeb nebo vyhodnocování úspěšnosti prodejních akcí.

 

Hledá se barista. Zn: Student

Pandemie s sebou bohužel přinesla i personální ztráty. Nyní, když se situace opět stabilizovala, posilují v Kofi-Kofi tým zaměstnanců. “Náš tým KofiPeople tvoří převážně studenti, pro které je práce u nás ideální formou brigády. Většina z nich si navíc pochvaluje možnost osvojit si přípravu kávy a stát se profesionálním baristou,” láká zájemce Igor Slavík. O tom, že KofiPeople táhnou za jeden provaz svědčí i spontánní charitativní sbírka, kterou se rozhodli v Kofi-Kofi zaměstnanci mezi sebou udělat a přispět finanční částkou na tornádem poničené obce na Moravě. “KofiPeople mě překvapili, když za mnou přišli s tím, že se jim podařilo vybrat 10 tisíc korun, které chtějí poslat na Moravu,” říká Igor Slavík. “K finální částce 20 tisíc korun, která šla na konto Nadačního fondu Modrý hroch, jsme také přidali zásilku s balíky pro přípravu kávy, abychom jim alespoň na dálku dodali potřebnou energii,” dodává.

Zajímaly nás také plány do budoucna. Ty se podle Igora Slavíka budou soustředit primárně na rozvoj franšízingu, s cílem hledat partnery v dalších městech: “Koncept franšízingu je životaschopný a má velký potenciál úspěchu, zvláště v malých městech.” Dále se podle něj chce firma zkusit zaměřit na prodej kávy do firem, který se těší stále větší popularitě. Ke slovu se také časem podle něj možná dostane otevření další kavárny. Ale jak podotýká, vše podle něj bude záležet na vyhodnocení pilotního projektu KofiBoxu v Brně a na podmínkách, které přijdou s dalším vývojem pandemie.