Krize spojená s pandemií zasáhla nejvíce gastronomické podniky, většina z nich se však nové situaci snaží přizpůsobit a začala jídlo dovážet nebo zavedla výdejová okénka. Průzkum* společnosti MAKRO Cash & Carry ukazuje, že lidé na své oblíbené restaurace nezanevřeli. Každý pátý Čech si jídlo z restaurace objednává alespoň jednou za týden, v Praze je to pak každý třetí. Jako důvod respondenti nejčastěji uvedli, že se jim buď nechce vařit anebo na to nemají čas.

Mladým lidem se nechce vařit. Každý druhý mileniál ve věku 18–26 let to uvedl jako důvod pro objednání jídla z restaurace. Napříč celou populací k tomu pak ještě respondenti uváděli jako další důvod nedostatek času. Co se týče ceny, lidé si nejčastěji objednávají jídlo v rozmezí 100–150 Kč na osobu. Lidé ve věku 27–35 let pak za jídlo utratí nejvíce, cena jejich objednaných pokrmů se téměř v 70 % pohybuje mezi 100–260 Kč.

„Jsme rádi, že lidé nepřestali mít v této složité době zájem o jídlo z restaurací. Abychom jim usnadnili hledání restaurací, které jsou stále otevřené, spojili jsme společně s velkoobchodem MAKRO síly a v rámci Restu jsme vytvořili katalog všech restaurací, které jsou dostupné pro dovoz nebo take away,“ říká CEO Restu Jiří Moskal, který zároveň dodává, že do iniciativy se již zapojilo téměř 3 000 restaurací po celém Česku a číslo stále roste.

Z průzkumu dále vyplynulo, že lidé mají v současné době zvýšené obavy z hygienických nedostatků na straně restaurací. Na tuto skutečnost poukázalo 55 % všech respondentů. „Jsme si vědomi, že za současné situace mohou mít zákazníci obavu o hygienické postupy gastronomických provozů. Proto jsme pro restaurace připravili jednoduchý návod, jak se v současné situaci chovat nejen co se týče zvýšené hygieny ale také, jak se chovat správně
i ekonomicky,“
říká Romana Nýdrle, manažerka komunikace MAKRO Cash & Carry. Manuál doporučuje provozům, jak se zviditelnit nebo jak se v současné době správně kalkulovat. Uvádí například, že prodej 100 porcí denně po 99 Kč nevygeneruje zisk, ale může pokrýt náklady na suroviny, personál a energie. Výsledek se pak sice může pohybovat okolo nuly, ale personál nepřijde o práci a současně můžete získat či udržet zákazníky

Redakce Gastro&Hotel