Každý chce být součástí dobrého příběhu: rozhovor s Monikou Vlkovou, lektorkou Akademie AHR ČR

autor: | Lis 22, 2017 | Osobnosti | 0 komentářů

O tom, jak a kde hledat nové zaměstnance v oboru gastronomie a hotelnictví, jsme si povídali s Monikou Vlkovou, certifikovanou koučkou a lektorkou Akademie AHR ČR.

Segment restaurací se potýká s nedostatkem kvalitního personálu. Jak a kde hledat nové zaměstnance?

Kdybych znala nějaký tajný tip, jak a kde hledat, tak bych zřejmě seděla na zlatém pokladu. Moje lakonická odpověď je  ̶  všude a kdekoliv. Doporučuji, kromě tradičních forem na portálech pracovní inzerce, využívat specializované servery pro obor gastro a hotelnictví, které jsou přímo pro náš obor uzpůsobené, jako například Gastrojobs. Tištěná inzerce je sice dražší, ale ze zkušenosti víme, že zejména pro vyšší pozice se vhodně zvolené tištěné médium dobře hodí. Dobré je také zkoušet různé přeshraniční portály práce, pro nás jsou asi nejvhodnější ty slovenské, zvlášť v případě, kdy je vaše lokalita v blízkosti hranic nebo máte možnost nabídnout nějaké startovací ubytování pro své zaměstnance.

Co byste doporučila kromě inzerce?

Forma, na kterou se často zapomíná, a přitom může fungovat velice dobře, je systém, který by se dal nazvat třeba  ̶  doporuč kamaráda. Jednoduše oslovíte své zaměstnance, zda ve svém okolí neví o někom šikovném, například z řad jejich známých či kamarádů. Váš zaměstnanec si většinou nebude chtít „uříznout ostudu“ někým neschopným. Navíc máte hned osobu, která potenciálního kandidáta může dobře vybavit znalostmi provozu, pomoci s jeho zaučením, být mu třeba školitelem či mentorem. Loajalita funguje obvykle dobře i zpětně od nového zaměstnance směrem dovnitř. Toto se dá dělat za předpokladu, že již kvalitní lidi ve svém týmu máte a věříte jejich odhadu a doporučení. Při úspěšném absolvování zkušební doby pak můžete doporučitele třeba finančně odměnit, čímž tento fenomén podpoříte.

Mluvily jsme o tom, kde lidi hledat. Pojďme se teď zaměřit na to, jakým způsobem?

Hledání nových zaměstnanců, obzvlášť, chceme-li kvalitní kolegy na delší dobu, není jen o tom, kde hledat, ale vlastně spíš o tom, jak hledat. Co nabízíme, jaké informace do inzerátu dáme, jaký tón zvolíme, jak práci popíšeme, jaký je zkrátka ten celkový balíček, který by měl zaujmout. Je dobré vycházet z jednoduchých principů. Každý chceme být součástí dobré party z dobrého příběhu, mít na něm svůj podíl a být za něj dobře oceněni. Pokud máte dobrý příběh, tak ho napište, popište, jak se mohu stát jeho součástí, jak ho budu moci ovlivňovat a jak mě za to oceníte. V jednoduchosti je krása. Jít na to trochu jinak, vybočit z řady, ale neztratit pravdivost.

Co při pohovorech hodnotit a na co si dát pozor? Jak vybírat?

Co při pohovorech hodnotit závisí na konkrétní práci, pro kterou kandidáty vybíráte. Já určitě doporučuji vyzkoušet si kandidáty v rámci půldne či dne na zkoušku, potom jdou všechny báječné životopisy stranou a vy v celé kráse či nahotě uvidíte jejich opravdové schopnosti. Podmínkou ovšem je, že se jim někdo bude věnovat a sledovat jejich počínání. V každém případě chtějte reference, ale ne písemné, chtějte osobně mluvit s nadřízeným, personalistou či majitelem z předchozího zaměstnání a nebojte se volat i dvě, tři zaměstnání zpět, jen tak získáte o svém kandidátovi a jeho schopnostech, vlastnostech a motivaci dobrý přehled. Také nechte ty žhavější kandidáty prohlédnout vícero očima, ať s nimi posedí vaši kolegové z vedení nebo jiná odpovědná osoba. Jestliže jste spokojeni a blížíte se k finálnímu „plácnutí si“, nepodceňte uzavření tzv. dobrého kontraktu. Znamená to, že kandidátovi podáte úplné, ucelené a opravdu dobré informace o všech aspektech práce a vašich očekáváních. Informujete ho o směnách, nutnosti nošení uniformy, firemních zvyklostech, specifikách práce, zkrátka o všem, co musí znát a vědět. Jedině tak předejdete předčasným odchodům ve zkušební době, kdy zaměstnanec pak tvrdí: tohle jste mi ale neřekli, to jsem nečekal, to jsem v minulé práci já nikdy nemusel dělat…

 

Text: M. Šulcová Foto: archiv