Elektronická evidence tržeb (dále jen EET) je v současné době hodně skloňované téma. Jedná se o revoluční systém, který má narovnat podnikatelské prostředí a odebrat výhody neplatičům daní. EET je však pouze součástí široké škály opatření, sloužící ke kontrole toků finančních prostředků a zefektivnění výběru daní v České republice.

Fakta a mýty

Téma EET je již několik měsíců před uvedením v platnost opředeno mnohými mýty. Jedním z nich je hrozba ukončení činnosti stovek podnikatelů, zejména restaurací a hospod, jichž se má první vlna EET týkat. Když se však podíváme do detailu na to, proč tomu tak může být, zjistíme, že toto opatření skutečně vede k ochraně poctivých podnikatelů.
„V Chorvatsku, jehož vzorem se Česká republika inspirovala, skončily mnohé firmy jen proto, aby po zavedení EET nemusely vykazovat nárůst zisků například o 200–500 %. Tím se uvolnil trh pro nové podnikatele, kteří chtějí vykazovat svoje zisky řádně a podle zákona. Došlo k narovnání trhu a vytvoření rovných podmínek pro všechny“, vysvětluje Lenka Bukalová, obchodní ředitelka společnosti SONET, jednoho z předních dodavatelů platebních terminálů a souvisejícího softwaru v České republice a na Slovensku. Přitom jistá forma evidence již dávno existuje v mnoha zemích EU. Jedná se o Itálii, Slovensko, Belgii, Maltu, Rumunsko, Řecko, Kypr, Maďarsko, Polsko, Litvu, Švédsko, Bulharsko a Chorvatsko.

Dalším mýtem je vysoká finanční zátěž. Technické parametry tohoto řešení však byly navrženy právě tak, aby nikomu nebránily pokračovat v podnikání. Stačí si pořídit chytrý telefon a tiskárnu nebo malý platební terminál. Navíc mnoho firem má vyhovující techniku již dnes. Bude ji muset pouze aktualizovat o potřebný software. Fyzické osoby získají jednorázovou slevu na dani ve výši pět tisíc korun jako náhradu za pořízení tohoto zařízení.

Jak bude elektronická evidence probíhat v praxi a jak se na ni připravit

Podle posledních vyjádření by měla EET vejít v platnost v první čtvrtině příštího roku. Podnikatelé, jichž se bude EET týkat, se zaregistrují na finanční správě, která jim přidělí příslušný identifikační certifikát. Ten bude sloužit pro státní správu jako jednoznačný identifikátor jejich plateb. Počet certifikátů na jednoho podnikatele přitom není omezen. To znamená, že podnikatel si bude moci zvolit, zda bude chtít přidělit certifikát na firmu jako celek, na jednotlivé provozovny či přímo na konkrétní pokladny nebo platební terminály. To mu umožní lepší zpětnou dohledatelnost provedených transakcí.

S každou platbou, kterou obchodník provede, odešle pokladní systém vybrané údaje o tržbě na server finanční správy. Ten okamžitě odešle zpět potvrzení o přijetí údajů s unikátním potvrzovacím kódem, který pokladní systém následně vytiskne zákazníkovi na účtenku. Provozovnám, které se nachází v místě s nedostatečným signálem k odeslání transakce nebo v případě, kdy dojde k výpadku na straně serveru finanční správy, bude umožněn takzvaný off-line režim. I v tomto případě však bude muset obchodník jednou za určitý počet dnů donést pokladní zařízení na místo s pokrytím signálu, aby došlo k odeslání všech pozdržených plateb.

První vlna EET se bude týkat hotelů a restaurací. Je to především z důvodu relativně malého počtu těchto zařízení, kdy hrozí jen minimální riziko přetížení dodavatelů systémů pro EET. V další fázi budou následovat maloobchody a velkoobchody a následně ostatní subjekty s významným podílem hotovostních transakcí, do nichž spadá i platba kartou.

Tento systém přináší výhody jak pro zákazníka, tak pro obchodníka. Zákazník si pomocí kódu vytištěného na účtence může na webových stránkách finanční správy ověřit, zda tržba byla v systému finanční správy skutečně zaevidována. Na druhé straně si podnikatel může zkontrolovat, jaké tržby byly evidovány pod jeho jménem a z jaké konkrétní pobočky či terminálu.

Řešení od společnosti SONET

Společnost SONET nabízí tři typy řešení. „Vybere si z nich každý – velká restaurace, která vyžaduje propracovaný pokladní systém, stánkový prodejce kávy i provozovatel rozvážkové služby“, doplňuje Lenka Bukalová. Pokud obchodník nepotřebuje pokladní systém, může využít platební terminál s tzv. rozšířenu pamětí. Díky mobilní verzi tohoto terminálu je vhodný  také pro stánkový prodej nebo pro provozovatele rozvážkových služeb. Obchodník tak jistě ocení jeho nízkou hmotnost a kapesní rozměry.

Pro náročnější klienty nabízí firma SONET propracovanější platební terminál s integrovaným pokladním systémem. Stejně jako předchozí model umožňuje akceptaci hotovostních i bezhotovostních plateb, ale obsahuje také čtečku kódů a tiskárnu pro tisk účtenek. Třetím řešením je kombinace platebního terminálu a pokladního systému, určeného pro obchody a restaurace, které vyžadují jednoduchou a rychlou obsluhu zákazníka. Tato sestava se skládá z obchodní nebo restaurační verze pokladny včetně dotykového monitoru a tiskárny účtenek a platebního terminálu.

SONET, společnost s r.o.
www.sonet.cz, bukalova@sonet.cz

Redakce Gastro&Hotel