Profesní oblečení v restauraci, kavárně nebo hotelu se samozřejmě v různých aspektech liší. Všude ale musí být především jednoduché, účelné a praktické. Z hlediska samotného nošení pak rozhoduje kvalita, pohodlnost a životnost. Jak všechny tyto aspekty skloubit, jsme se ptali několika expertů v oboru.

Oblečení pro hotel a gastro je slow fashion, stejně jako celá oblast reklamního oblečení, pracovních oděvů a firemních uniforem. To znamená, že módním trendům příliš nepodléhá a často se nosí doslova do roztrhání.

Hotelová klasika

Recepce hotelů, hotelové restaurace, ale také například lázeňské provozy, se pořád drží spíše formálního dress codu. Stále se tu nosí klasické košile a košilové halenky s dlouhým rukávem, obleky, kostýmky, případně dámské business šaty. V doplňcích vedou kravaty a šátky.

I v barvách je tento byznys konzervativní. U svrchního oblečení kralují tmavší odstíny, především pak šedá a tmavě modrá „navy“. Jediné uvolnění nastává v tom, že už se tolik neobjevuje černá barva. Ale u košil panuje opět zavedená jistota – jsou jednobarevné a bez kontrastů.

Smart casual gastro

Více svěžesti si může dovolit gastro. Na vlně zájmu se vezou moderní koncepty a to vše s sebou nese jeden neopominutelný trend: smart casual. Stále se samozřejmě najdou provozy, zvláště v segmentu luxusních restaurací, které se drží léty prověřených bílých košil s motýlkem a černých kalhot. Ale tzv. chytře neformální styl, tedy smart casual, v současnosti vede. Není třeba se ho bát, šlápnout vedle prakticky nemůžete.

Potvrzují to i námi oslovení dodavatelé. Petra Jordánová z PFAFF-SERVISu, který dodává vybavení pro hotely, restaurace a gastronomické provozy, včetně profesního oblečení, například říká: „V poslední době jsou žádaným artiklem inovativní materiály a modernější pojetí – hodně se poptávají polotrika, jeansové či šambré košile, chino kalhoty, zástěry s laclem.“ Důležité je držet se přívlastku „smart“ a jít na to chytře. Tým musí nejen ladit dohromady (k tomu by ostatně klidně postačovaly i tmavě modré džíny a stejná trička), ale vyplatí se zohledňovat také celou koncepci provozu.

Nadčasovost

Jak říká produktová manažerka Jitka Toufarová z Altrevy: „Pokud zakoupíte módní triko v běžné konfekci, budou vaši zaměstnanci první rok vypadat velmi trendy. Ten stejný model ale už nekoupíte pro své nové kolegy, kteří nastoupí později, takže nejpozději do tří let z původního image vašeho hotelu či restaurace nezůstane vůbec nic.“ Profesní oblečení by mělo být především nadčasové.

Na každý kousek oblečení je nutné nahlížet z celkového pohledu a koncepce provozovny. Rozhodují barvy v interiéru, vzory, atmosféra, převažující typy postav personálu, barvy loga apod. Personál se přitom musí jasně odlišovat od hostů.

Módně, ale ergonomicky

Také segment profesního oblečení ale několik posledních let podléhá diktátu módních trendů a detailů, v nichž se uplatňují renomovaní módní návrháři. Inovace se však zároveň řídí i nejnovějšími bezpečnostními, zdravotními a ergonomickými poznatky.

Trendem se proto stávají anatomicky tvarované díly, a to především u nohavic a rukávů. Objednat si tak například můžete rondon z kvalitní látky, jehož střih umožňuje kuchařům naprosto volný pohyb. Stejně fungují i různé vsadky a rozparky podložené síťovaným materiálem, které zároveň skvěle ventilují.

JAKÝ VOLIT MATERIÁL

Profesní oblečení může svým vzhledem odpovídat nejmodernějším trendům, ale pokud nebude z kvalitního materiálu, moc dobrou službu na place ani v kuchyni neodvede. Materiály oblečení pro gastro a hotely by se měly především snadno udržovat, odolávat vysokým teplotám praní, být vysoce mechanicky odolné a barevně a tvarově stálé. Zároveň by měly zohledňovat rostoucí nároky na komfort uživatele.

Produktová manažerka z Altrevy Jitka Toufarová k tomu říká: „Pro naše kolekce volíme materiály, které byly speciálně vyvinuty pro pracovní oděvy a široce se používají v celé Evropě. Takové oblečení se pak po vyprání nesrazí a snadno se udržuje.“

Martin Huk, společník firmy SmartMen.cz specializující se na prodej košil, doporučuje: „Snažíme se vyhýbat košilím s převažujícím podílem polyesteru. Myslíme si, že si to zaměstnanci nezaslouží. Zákazníkům doporučujeme košile z bavlny s úpravou pro snadné žehlení.“

Obecně platí, že většina základních druhů oděvů pro gastronomii se vyrábí ze směsových materiálů s hlavním nebo většinovým podílem bavlny a menšinovým podílem polyesteru či několikaprocentním podílem elastanu.

Slim fit není pro každého, pomůže materiál

Móda sice fandí zeštíhlování, ale gastro byznys jde už ze své podstaty proti tomuto trendu. Vypasované košile a halenky prostě nepadnou každému. I u velikostí XXL pomůže praktické složení materiálu, tedy bavlna s elastanem. Takové oblečení se příjemně nosí a neomezuje v pohybu. Stačí i 3 % elastického vlákna a tkanina získá strečové vlastnosti, které jsou nejen příjemné na nošení, ale vykazují i větší odolnost, například při praní v průmyslových prádelnách.

Inovace a cena

Ve vyšších cenových relacích se pak pohybují inovační materiály, jako jsou například funkční tkaniny, které mají chladivý účinek, tkaniny odolné vůči roztržení (např. ramie) nebo tkaniny s antibakteriální či nežehlivou úpravou. Cena přitom může být zavádějící faktor, protože po zohlednění nákladů na údržbu a trvanlivost mohou vycházet dráž naopak levnější materiály.

JAK ČASTO OBLEČENÍ MĚNIT

Důležitou roli v životnosti hraje spolu se správným výběrem profesního oblečení a používáním přiměřené zátěže především údržba.

Pracovník v horeka byznysu by měl mít denně připravenou čistou pracovní uniformu. Běžně je tedy třeba počítat se 3 komplety na osobu, což je například podle Petry Jordánové z PFAFF-SERVISu opravdu minimální množství, které by v této profesi měl mít člověk k dispozici. Optimální obměna například u číšnických košil by měla být 1 rok, ale jejich životnost se přitom podle Martina Huka ze SmatMen.cz odhaduje na 2 roky. Pokud předpokládáme praní 2× do týdne, za 2 roky to je až 200 pracích cyklů. Na barevných oděvech je ovšem časté nošení a praní znát už po 100 pracích cyklech. Důležitý při pořizování nového oblečení je také fakt, že výšivky oděvy přežijí, potisk naopak vydrží méně než samotný oděv.

Podle Martina Huka by měla vypadat údržba profesního oblečení tak, že péči o pracovní uniformy by měl zajistit zaměstnavatel. V hotelech by neměl být problém zajistit praní oblečení s ložním prádlem. Restaurace si proces musí nastavit samy.

CO SI OHLÍDAT, ABYSTE NEPRODĚLALI KOŠILI

Námi oslovení dodavatelé potvrzují, že pro české hotely, restaurace, kavárny a ostatní gastro a hotelové provozy je při pořizování profesního oblečení stále hlavním faktorem cena, případně výše slevy. Znáte ale tu otřepanou a tisíckrát sepranou frázi: Nejsem tak bohatý, abych si kupoval levné věci… U profesního oblečení to platí na 100 %.

Kromě ceny byste měli zvažovat především kvalitu, pohodlnost a životnost takových oděvů. Martin Huk dodává: „Kdo nakupuje levně, například oblečení s nízkou gramáží, řídce tkané a často i nepadnoucí, ten nakupuje a objednává častěji. Dřív nebo později na to každý přijde sám.“

Vybírejte, ať nepřeberete

Na závěr připojujeme malé doporučení, co vše při pořizování profesního oblečení zvažovat. Svého dodavatele se, kromě na cenu, také ptejte: jak se oděvy perou; jestli je schopný dodat oděv ve stejné kvalitě i při doobjednání (restaurace nenakupují oděvy s logem na sklad, což je logické i s ohledem na požadované velikosti); jestli dokáže oděvy upravit na míru (zkracovat, prodlužovat, případně šít nadměrné velikosti); jestli je možné si zapůjčit vzorky oděvů k vyzkoušení.

Za nejnáročnější považuje právě výběr a zkoušení Martin Huk: „V procesu pořizování firemního oblečení považujeme za nejdražší položku čas strávený výběrem a zkoušením nových oděvů a dále pak realizaci výšivky loga.“

V případě e-shopů je důležité sledovat, jestli je možné oděvy bezplatně vracet a vyměňovat.

Redakce Gastro&Hotel