Obor hoteliérství a pohostinství se vždy potýkal s nedostatkem zaměstnanců a velkou fluktuací, ať už v období ekonomického růstu nebo krize. Pandemie a válečné konflikty zcela jistě zamíchají kartami a mnohdy je značně přerozdělí. Některé obory zasáhnou výrazněji a některé zaznamenají dokonce rozmach. A s tím souvisí samozřejmě i zaměstnanost v jednotlivých oborech. Lidé, kteří hledají práci daleko více zvažují i externí vlivy jako je geopolitické hledisko a třeba i stabilitu oboru z hlediska pandemie.

Práce v hoteliérství a pohostinství je velmi specifická a také návyková. Věřím, že kdo byl zvyklý pracovat s lidmi a uspokojovat jejich potřeby, se bude vracet. Nebude chtít zůstat v kanceláři nebo ve skladu, kde je nedostatek okamžité zpětné vazby v podobě úsměvu od zákazníka nebo naopak adrenalinu, kdy zaměstnanci si musí poradit se zdánlivě ´neřešitelnými´ situacemi.

Jak jsme si udrželi přízeň našich kmenových zaměstnanců?

Velmi důležitou úlohu sehrála silná značka OREA. Zaměstnanci si byli vědomi toho, že mají u nás stabilní zázemí a také širší možnosti uplatnění. Využíváme například toho, že přesouváme mezi jednotlivými hotely a resorty naše zaměstnance, v případě, že je to potřeba. Hotelový řetězec naší velikosti, který se stále rozvíjí, má výhodu, že může nabídnout zajímavé možnosti interního růstu a kariéry. I během pandemie jsme rozšířili naše služby o tři hotely, nabízíme tedy pro naše kolegy stále nové a zajímavé příležitosti.

Naše kmenové zaměstnance jsme si udrželi i během pandemie, chtěli jsme být schopni otevřít, jakmile to bude možné. Hodně konkurenčních hotelů si však toto nemohlo dovolit, a proto měly problémy sehnat lidi, když se ekonomika zase začala otevírat. Někteří naši zaměstnanci samozřejmě odešli z našeho postiženého oboru, potřebovali větší stabilitu, kterou jim hospitalita nemohla v té době nabídnout.

Již třetím rokem žijeme v podmínkách, které jsou jen těžko předvídatelné. Kromě pandemie, která se zdá, že je na ústupu, zasáhla celou společnost další tragédie v podobě válečného konfliktu na Ukrajině. Dotklo se nás to velmi osobně, protože řada našich zaměstnanců pochází z Ukrajiny. Na začátku války jsme zaměstnávali 34 kmenových pracovníků z Ukrajiny a na jednotlivých hotelech máme dalších 5-10 zaměstnanců na dohody o pracovní činnosti nebo o provedení práce. Ihned jsme jim a jejich rodinným příslušníkům nabídli pomoc, jak finanční, tak logistickou. Uprchlíkům jsme poskytli také okamžitou možnost ubytování, v celkovém rozsahu cca 400 lůžek, a to prostřednictvím řízených aktivit Ministerstva vnitra. Založili jsme také veřejnou sbírku OREA na pomoc Ukrajině, nejenom pro naše zaměstnance.

Samozřejmě vzhledem k tomu, že máme řadu volných míst, nabídneme je dalším lidem prchajícím z Ukrajiny. Aktuálně se jedná o zhruba 30 pozice napříč celou republikou. Hned v prvních dnech jsme nabídli práci ukrajinské studentce vysoké školy, která k nám přišla z ulice, díky jejímu jazykovému vybavením u nás během pár dnů začala pracovat na recepci. Pro uprchlíky, které ubytováváme, jsme uspořádali náborový den a máme dalších šest nových kolegyň. Všechny inzerované pozice, které jsou vhodné pro přicházející lidi z Ukrajiny, označujeme a spolupracujeme také s novými weby pro uprchlíky, kde práci přímo nabízíme.

Náročné období několika posledních let ale ukázalo, že lidé cestování milují, dovolenou potřebují a raději najdou cestu, jak se daným podmínkám přizpůsobit, než by cestovat zcela přestali. Proto pevně věřím, že atraktivita hospitality jako zaměstnavatele bude zase stoupat a najde si své potenciální zájemce. Očekávám, že tak jako v jiných oborech díky odložené spotřebě přišel nákupní boom, to samé se chystá i v cestovním ruchu. Lidé budou hladoví po dovolené nebo po víkendovém odpočinku mimo své domovy, které sloužily poměrně dlouho jako kanceláře, školy, tělocvičny, kina, hospody a restaurace, když lidé nikam nemohli.

Jak zaměstnance lákáme zpět?

Odměna za práci patří mezi jednu z nejdůležitějších složek, která přispívá k celkové motivaci zaměstnance. Zaměstnanec musí být náležitě oceněn, děláme si pravidelně srovnání trhu a víme, kde se proto pohybujeme. Plat musí ale splňovat další kritéria, není to jenom o absolutní výši, ale zaměstnanec musí vědět, že je ohodnocen spravedlivě. Celá výplata je také na výplatní pásce, což není vždy standardní, obzvláště v našem oboru. Pokud existuje pohyblivá část mzdy, musí být pro zaměstnance zřetelné, na čem je tato složka závislá.

Dnes vstupují do boje o zaměstnance další faktory, kromě benefitů, jsou to i vzdělávací programy, možnosti kariérního růstu, ale důležitá je také firemní kultura a konzistentní dodržování hodnot.

Naše benefity a incentivních programy jsou určeny pro zaměstnance a některé dokonce i pro jejich rodiny. Využíváme pro naše zaměstnance Cafeteria systém benefitů. Příjemná je možnost využití výrazně zvýhodněného ubytování nejen pro zaměstnance, ale i pro jejich rodinné příslušníky. Letos opět konečně spustíme naši OREA Academy, což je interní systém vzdělávání, v němž nabízíme kurzy a workshopy napříč celým spektrem profesí a manažerských schopností. Zaměstnanci se zde učí kulinářskému umění, prozákaznickému přístupu a v letošním roce se chystáme také nabídnout dnes velmi diskutované téma finanční gramotnosti. Na pracovištích jsme vybudovali například chill-out zóny, které mohou zaměstnanci využít k odpočinku. Kromě zmíněných benefitů řada pracovníků, a to především sezónních, uvítá i umístění našich hotelů na často jedinečných místech České republiky.

Jak vyřešit nedostatek zaměstnanců?

Jednou z možností je otevřít trh práce zahraničním zaměstnancům, po kterém náš obor dlouhodobě volá. Do oboru cestovního ruchu, gastro a horeka je nutné nalákat mladé lidi. Ve všech regionech, kde máme své hotelové zastoupení, proto velmi aktivně spolupracujeme se středními školami a učilišti. V Praze máme navázánu spolupráci i s Vysokou školou hotelovou. Snažíme se motivovat studenty, nabídnout jim myšlenku, že náš obor je atraktivní a že má smysl se spojit s někým, kdo je seriózní zaměstnavatel, který jim umožní kariérní růst.

Obor pohostinství a hoteliérství je spojen ve velké míře se zaměstnáváním žen, z celkového počtu pracovníků máme cca 60 % žen, a proto nabízíme řadu flexibilních a zkrácených úvazků, a tak rozšiřujeme naši nabídku pro další důležitou skupinu populace.

Kde hledáme nové duše?

Využíváme jednak standardních nástrojů, jako je inzerce na zaměstnaneckých portálech, dobře nám fungují sociální sítě a online kampaně anebo doporučení současných či bývalých zaměstnanců. V rámci firmy máme program „Přiveď kolegu“, který odměňuje naše zaměstnance, kteří k nám do týmu přivedou nového člověka, který odměnu získá také. V regionech nám naopak stále dobře funguje i klasická inzertní kampaň v dopravních prostředcích nebo v rádiích kombinovaná s cílenou online kampaní.

 

Redakce Gastro&Hotel