Instagram je jeden z nejúčinnějších nástrojů pro restaurace, díky kterému mohou komunikovat se svými hosty (fanoušky) a přilákat další lidi do svého podniku. Jeho největší výhodou je to, že v nás evokuje pocit „To chci také” při pohledu na kvalitní fotky nebo videa.  A protože je rychlý, jednoduchý a zdarma, je tedy obrovskou výhodou pro ty podniky, které ho umí efektivně využívat.

 Co je Instagram?

I když Instagram není žádná převratná novinka, stále u nás existuje spousta restaurací, které s ním zatím nepracují. V USA už ho používá 78 % restaurací ke své prezentaci. Je to nejrychleji se rozvíjející sociální síť mezi všemi. Tato platforma je tvořená zejména fotkami, ale i videi. Podle údajů z roku 2017 se na českém Instagramu pohybuje 1,2 milionu uživatelů, z toho 580 000 aktivních uživatelů na denní bázi. Aktivnější jsou ženy cca o 15 %. I když je možné Instagram sledovat na počítači, je to hlavně záležitost mobilního telefonu. Průzkumy ukazují, že nejvíce lidi na Instagramu baví domácí mazlíčci, selfies a jídlo.

Není divu, vaření, jídlo a restaurace lidi zajímají. Existuje i speciální výraz „food porn“, kterým se focení a sdílení fotek jídla v restauracích, nedávno pejorativně označovalo. Před několika lety některým restauracím začalo focení jídla vadit. Restauratéři to vysvětlovali tím, že fotky bývají amatérské a mohou jim spíše uškodit, že připravují potenciální hosty o překvapení, že fotí v restauraci ostatní hosty, kterým to vadí a že ve snaze ulovit nejlepší úhel fotky si stoupají na židle a vrážejí do číšníků… Dokonce šéfkuchaři a majitelé restaurací rozjeli kampaň, jak „foodporn“ ukončit a zakázat focení jídla odevzdáním mobilu při vchodu do restaurace. Brzy ale většina pochopila, že by byli sami proti sobě a zadupali by do země reklamu zdarma.

Teď naopak někteří restauratéři ve snaze, aby fotky byly technicky co nejlepší a vizuálně přitažlivé, půjčují svým hostům speciální foto vybavení. Někde dokonce hosté „platí“ fotkami umístěnými na Instagram. Host vyvěsí fotku a dostane menu nebo kávu zdarma. Síla sítí je obrovská, jídlo během chvilky mohou sdílet desítky, stovky lidí – potenciálních hostů.

 Jak na to?

Instagram je možné si zdarma stáhnout, vytvořit si účet a jste připraveni vstoupit do ringu této sítě. Jako profilovou fotku doporučují odborníci dát logo restaurace nebo baru.

Vzhledem k tomu, že se jedná o vizuální platformu, snažte se sdílet opravdu kvalitní fotky a zaujmout. Pro slova tady moc prostoru není, používají se tzv. hashtagy – klíčová slova k obrázkům. Co je hashtag? Jedná se v podstatě o nějaké téma, o kterém lidé diskutují. Když hashtag (slova s křížkem před nimi) rozkliknete, zobrazí se všechny fotky s tímto heslem. Pomocí hashtagů může najít vaši fotografii několik stovek až tisíc lidí. Důležitá je pravidelnost sdílení. Za účet na Instagramu by měla být zodpovědná jedna osoba, která se o něj bude pravidelně starat.

Co a jak fotit?

Instagram není ve vašem případě „jen“ o fotkách jídel. Je to i o přenesení atmosféry podniku. Vyfoťte třeba kuchaře, jak vaří, míchá omáčku, krájí knedlíky nebo je dává na talíř. Lidé, kteří už u vás jedli, ho budou brát tak trochu jako „svého“ kuchaře.

Představujte prostřednictvím fotek nová jídla, menu, nápoje. Vyzvěte hosty, aby posílali fotky, můžete je zaujmout třeba výzvou, že jejich tři nejlepší fotky z Instagramu vyvěsíte v restauraci a nabídnete slevu na jídlo. Můžete vyhlásit soutěž o ceny za kvalitu fotek, kreativitu, vtipné fotky, speciální záběry…

Propojte webové stránky vaší restaurace s instagramovým účtem, není to složité a synchronizace je automatická. Sdílejte fotky i s ostatními sociálními sítěmi FB, Flickr, Foursquare, Twitter a e-maily. Prostě maximalizujte dopad každé fotky. Jste-li silní v jedné sociální síti, využijte toho, aby vaše komunita věděla, kde jinde vás může najít on-line. Z fotek můžete sestavit i celý příběh.

Nepodceňujte kvalitu fotografií, protože stejnou rychlostí se šíří nejen dobrá, ale i špatná fotka.

Důležitá je role světla, které by nemělo být moc silné. A určitě využijte filtry, které Instagram nebo aplikace na iPhonu nabízejí, fotku barevně doladí a přidají třeba na ostrosti. Když se fotka nepovede, raději ji tam nedávejte. Každopádně Instagram je tak mocný marketingový nástroj, že stojí za to se s ním skamarádit.

Populární instagramové strategie

O některých jsme se už zmínili v úvodu. Jisté je, že musíte myslet jako váš potenciální host. Co by vás zaujalo, čím by restaurace získala vaši pozornost? Sdílení fotek jídla je skvělá věc, ale sama o sobě nestačí.

Ukažte zákulisí restaurace

Lidé jsou zvědaví na to, co se děje „za scénou“. Nic nezkazíte fotkami typu – přebírání zboží od dodavatelů, příprava jídla – krájení zeleniny, porcování masa, momentky v duchu personál v akci, které pomáhají vytvářet „přátelský“ vztah s hosty. Hodně fungují tzv. vtipné fotky, zkrátka buďte kreativní a všímaví. Fotky, které přinášejí humor nebo i sentiment, dělají vaši restauraci více lidskou. Foťte všechno, co hosté při běžné návštěvě restaurace nevidí.

Ukažte jídlo

Využijte platformu Instagramu na fotky pokrmů, specialit dne, nových sezonních jídel, oblíbené klasiky vaší restaurace. Při focení využijte přirozené světlo, čistý prostor nebo rekvizity typu vyleštěných příborů, skleniček… A ještě něco – lákavé fotky hotových jídel jsou samozřejmě skvělé, ale někdy víc zaujme postup, jak pokrm vznikal. Zkuste natočit video!

Ukažte atmosféru

Nafoťte interiér, smějící se hosty, výzdobu uvnitř, květiny, hořící krb, ukažte přátelskou a spokojenou atmosféru podniku během obědů, večeří, při různých večírcích nebo charitativních akcích. Pochlubte se s hosty pochutnávající si na jídle, dezertech, kávě, drinku. Ukažte on-line zážitek, který bude stimulovat k návštěvě vaší restaurace.

Ukažte se mimo restauraci

Vyfoťte se s kolegy i mimo restauraci. Pořádáte společně výlet, víkend na horách, grilování? Dejte fotky na Instagram a posílíte komunitu restaurace.

Pozvěte food bloggera

Znáte se s nějakým? Zkuste ho pozvat na jídlo. Budete-li mít štěstí a bude mu chutnat, udělá fotku. A pozitivní zmínka slavného bloggera o vaší restauraci může dobře zafungovat…

Charita nebo festival

Poskytla vaše restaurace suroviny, zázemí, služby nějaké charitativní akci? Měli jste přednášku nebo kurz vaření pro děti z dětských domovů? Nafoťte to a rozvíjejte pocit komunity.

Zapojila se vaše restaurace do nějakého festivalu nebo veletrhu? Nahrajte příběh ze snímků.

Prostřednictvím fotek nebo videa můžete vyprávět příběh s minimálním verbálním popisem.

Zapojte hosta

Fotky z restaurace od hostů tvoří druhou stranu téže mince. Vyzvěte hosty, aby si jídlo vyfotili. Některé restaurace motivují hosty různými soutěžemi. Z jejich fotek se vybírá ta nejlepší a vítěz má třeba oběd zdarma. Chodí k vám nějaká celebrita? Ukažte ji:-) Samozřejmě pouze s jejím svolením.

 Akce a hlasování

Máte v neděli speciální nabídku? Vyfoťte ji dopředu. Ukažte, co nabízíte v hodince Happy Hour. A zkuste vyzvat k hlasování, například co z menu dnes nejvíce chutnalo.

Zkuste Instagram Stories

Instagram Stories slouží pro publikování videí a fotek, které za 24 hodin zmizí. Můžete jich udělat libovolný počet.

Jak zvýšit počet komentářů a lajků?

Sdílení fotografií vám může také dávat zpětnou vazbu. Když vidíte, že některé jídlo sdílí hodně lidí, je to dobré znamení, v opačném případě se zamyslete, co je potřeba změnit.

Pokud chcete získat pro post více lajků a komentářů, vkládejte k nim hashtagy.

Přidávejte do popisu příspěvků Call-To-Action (výzvu k akci). Třeba se zeptejte, jestli se jim při pohledu na jídlo sbíhají sliny v ústech, co by na talíř třeba ještě přidali… Jde o to, aby ti, kdo na fotku a popisek narazili, zareagovali. Když začnou, zvýší se viditelnost postu.

Důležité je vkládat příspěvky na Instagram ve správný čas. Když se strefíte do špičky, zvýšíte interakci s fanoušky a dostanete více lajků a komentářů. Otestujte si vaše fanoušky vkládáním příspěvků ráno, v poledne, večer a pozdě v noci a uvidíte, kdy nejvíce reagují.

Jedna z cest, jak získat nové followery, komentáře a lajky je, jak už jsme se zmínili, foto nebo video soutěž.

 

 

Text: Michaela Šulcová Foto: Archiv

 

 

 

 

Redakce Gastro&Hotel