Co je lepší než mošt? Turbomošt! Platí to obzvlášť v sychravých podzimních a mrazivých zimních dnech, kdy tento voňavý a chutný nápoj dokáže příjemně zahřát a rozproudit krev i zábavu.

Svařený 100% jablečný mošt z Bílých Karpat se skořicí, hřebíčkem, badánem a pravou jablkovicí s přiléhavým názvem turbomošt v roce 2009 na vánočních trzích v Brně představili členové brněnské gastronomické skupiny Lidi z baru. Od té doby se stal fenoménem, který v mnoha variantách každý rok během adventu vládne tamním náměstím. Nápad smíchat horký mošt s alkoholem se tenkrát neobjevil poprvé, díky snadné dostupnosti moštu i rozmanitých pálenek a jednoduchosti přípravy se tento hřejivý nápoj v chladných měsících pil již v minulých generacích. I dnes má velký potenciál, a to nejenom ve stáncích při venkovních akcích během podzimu a zimy, ale i v restauracích, barech, hospodách, kavárnách či cukrárnách. A to hned z několika důvodů.

Atraktivní a variabilní

Klíčovou devizou turbomoštu samozřejmě je, že je voňavý, chutný a hřejivý. Kdo ho ochutná, jenom zřídka odolá dalšímu. Dalším zásadním argumentem je jeho sezonní atraktivita, protože je ideálním nápojem pro období podzimu a zimy, kdy zákazníci často vyhledávají horké nápoje, které je zahřejí. Pro podnikatele v pohostinství je podstatným faktorem snadná příprava, pomocí jedlých dekorací lze přitom docílit velice atraktivní vizuální prezentace. Z ekonomického hlediska je výhodou cenově dostupný základ – mošt je relativně levný a široce dostupný produkt. A jeho obohacení alkoholem, kořením nebo dekoracemi mu značně přidává na hodnotě, aniž by to výrazně zvyšovalo náklady. S minimem času a práce tak lze nastavit vyšší marži, což se promítá do vyšších zisků. Přínosem je také velká flexibilita a variabilita turbomoštů, které nabízejí rozsáhlé spektrum chuťových kombinací a je možné je přizpůsobit různým preferencím. Horké mošty s alkoholem navíc mohou oslovit jak hosty starších generací, tak mladší zákazníky, kteří vyhledávají nové trendy nápoje. Bez přídavku alkoholu je mohou mohou pít i děti.

Autentická chuť ovoce

Při přípravě turbomoštu je zásadní používat skutečně mošt, nikoli džus. Mohlo by se zdát, že v tom není rozdíl, jenže opak je pravdou. Jejich odlišnost spočívá ve způsobu výroby a zpracování ovoce. Mošt je vyráběn lisováním z ovoce, nejčastěji jablek, a jde o ryze přírodní produkt, který neprochází dalším zpracováním kromě případné pasterizace. Zatímco džus je obvykle vyráběn z koncentrované ovocné šťávy, která se ředí vodou, často obsahuje přidané cukry či jiná sladidla, konzervanty a další nepřírodní složky. Způsobem výroby džus přichází o značnou část cenných přírodních látek, kdežto mošt si je zachovává. Může být hustší a méně sladký než džus a má čistou, autentickou chuť ovoce, takže mnohem lépe chutná. Turbomošty lze vyrábět nejen z jablečného moštu, ale i dalších druhů přírodních ovocných šťáv například hruškové, brusinkové, rybízové, třešňové, višňové, švestkové, bezové či rakytníkové, ale ty jsou dražší a obtížněji dostupné než jablečný mošt. Aby si i turbomošt uchoval vitaminy a antioxidanty, je třeba ho jen ohřívat, ale nevařit, protože vysoké teploty způsobí jejich ztrátu, což by byla škoda.

Snadná a rychlá příprava

Postup přípravy turbomoštu je skutečně jednoduchý. Stačí vybrat kvalitní ovocný mošt a zahřát ho na vyšší teplotu, aby se prohřál, ale nezačal vařit, a zachoval si aroma i své prospěšné přírodní látky. Pro dochucení lze přidat koření, třeba skořici, hřebíček, badyán, vanilku, anýz, špetku muškátového oříšku či kardamom. Kyselejší mošty lze dosladit medem, je možné přidat i ovoce, například jablka a pomeranče nakrájené na tenké plátky. A po zahřátí moštu přidat alkohol, obvykle se používá 30 až 50 ml na jednu sklenici moštu, ale množství lze přizpůsobit preferencím hostů. Spektrum druhů alkoholu, které se do turbomoštů hodí, je velice široké – je možné používat tmavý, ideálně třtinový rum, Fernet, Jägermeister nebo Becherovku, ovocné pálenky, whisky, bourbon, brandy, vodku, gin, různé likéry a dokonce i koňak či absint. Každý druh alkoholu dodá turbomoštu jiný chuťový rozměr a kombinace různých moštů s různými druhy koření a alkoholu umožňuje vytvářet originální variace hřejivých nápojů. Horký mošt bez alkoholu lze navíc snadno uchovat v termonádobě a velmi rychle připravit k podávání.

Lákavé jedlé dekorace

Velkou roli v přitažlivosti turbomoštů v očích zákazníků hraje nejen jejich příjemné aroma, vynikající chuť a hřejivost, ale i vizuálně atraktivní způsob servírování s fotogenickým potenciálem pro sdílení snímků na sociálních sítích, což může podniku pomoci přilákat nové hosty a získat reklamu zdarma. Turbomošty je ideální podávat v pěkných hrnečcích či skleničkách na horké nápoje, lákavost zvýší i různé jedlé dekorace. Například plátky čerstvého nebo sušeného ovoce (jablka, pomeranče, hrušky, brusinky v celku apod.) či semínka granátového jablka, která mají atraktivní barvu a nápoji dodávají lehkou kyselost. Kousky ovoce napíchnuté na špejli poslouží nejenom jako zajímavá dekorace, ale i jako šikovné míchátko. Estetiku pozvednou také skořicové tyčinky či hvězdičky badyánu, lze použít i čerstvé bylinky (meduňka, máta…), pro svěžest a barevný kontrast. Turbomošty lze servírovat také s ozdobnými cukrovými okraji na sklenicích, které je možné připravit ponořením okraje skleničky do sirupu a pak do třtinového, vanilkového či skořicového cukru. Horký mošt snese dokonce i šlehačku posypanou skořicí či zdobenou karamelem, byť tato varianta zdaleka nechutná každému. Atraktivní jedlé dekorace každopádně mohou vylepšit nejen vizuální vzhled nápoje, ale i přidat další chuťové vrstvy a umocnit zážitek z každého doušku turbomoštu.

Jak přilákat zákazníky

Aby zákazníci dostali chuť dát si turbomošt, tak musejí vědět, že ho podnik nabízí. Proto je klíčové nezapomenout na správný způsob propagace hlavně na sociálních sítích, ale i v interiéru podniku a na poutači před podnikem. Nejlepší cestou propagace jsou atraktivní fotografie, protože vizuální prezentace dnes hraje velmi významnou roli a přitahuje pozornost zákazníků. K horkým moštům lze nabízet i drobné občerstvení, jako jsou ořechy, sušené ovoce či sladké pochutiny, a tím zvýšit profit. Užitečnou podporou prodeje turbomoštů mohou být happy hour, tedy nabídka zvýhodněných cen v určitých hodinách, výhodné může být i nabídnutí slev při nákupu turbomoštů s dalším jídlem či dezertem. Pokud chce podnik nabízet více různých variant turbomoštů, což při kombinaci jednoho základního moštu s různými druhy alkoholu není složité, může uspořádat i degustační akce. Hostům lze nabídnout dokonce možnost personalizace turbomoštu, kdy si mohou přizpůsobit svůj nápoj podle vlastní chuti. Ale ať už provozovatelé, kteří se rozhodnou turbomošty během podzimu a zimy prodávat, zvolí jakýkoli přístup, určitě by neměli zanedbávat výběr kvalitních ingrediencí. Použitím nekvalitního moštu nebo alkoholu nápoj může významně ztratit na atraktivitě.

Nová hvězda nabídky?

Turbomošty jsou ideální způsob, jak během chladných měsíců zahřát tělo i duši. Spojení ovocných chutí s kapkou kvalitního alkoholu a voňavého koření nabízí neodolatelné zážitky pro zákazníky a rentabilní příležitost pro provozovatele podniků. Vizuální atraktivita servírování turbomoštů z nich může udělat hvězdu nabídky. Stačí přidat špetku kreativity a nechat horké mošty zářit nejen v šálku, ale i na sociálních sítích.