„Za námi je nejsilnější první pololetí za téměř čtvrt století existence firmy,“ uvádí zakladatel a generální ředitel a&o Oliver Winter: 2,98 milionů přenocování, o pět procent více než loni, obsazenost pokojů v průměru 75 procent, a k tomu se ještě letos otevřou další dvě nové pobočky.
„Nabrali jsme velmi dobrý kurz,“ potvrzuje Oliver Winter v souvislosti s pololetními výsledky. Největší evropský hostelový řetězec v současné době provozuje 38 poboček ve dvaceti pěti státech devíti evropských států. Koncem roku bude otevřen nový hostel a&o Firenze di Marte v italské Florencii. Je to sice později, než se plánovalo, to ale nic neubírá na radosti z nové adresy na atraktivním místě. Ještě do konce prázdnin a&o přibude v pořadí již druhý hostel ve Velké Británii.
S obratem přes 111 milionů eur za období leden–červen 2024 překonal berlínský hostelový řetězec o 10 procent srovnatelné loňské výsledky. První pololetí roku 2024 je tak vůbec nejlepší v dějinách firmy. Nejsilnějšími měsíci, s obsazeností přes 80 procent, byly květen a červen. Počet přenocování činil 1,4 milionu již v prvním čtvrtletí a za celý půl rok to byly téměř 3 miliony. Z poboček mimo Německo byl největší zájem o hostely a&o v Praze (a&o Prague Rhea), ve Vídni (a&o Wien Hauptbahnhof) a v Benátkách (a&o Venice Mestre). V Německu vedou a&o Berlin Mitte, a&o Hamburg City a a&o Berlin Hauptbahnhof.
Zde je přehled dalších důležitých výsledků:
- Top 3 zdrojové trhy: Německo, Polsko a Velká Británie
- Domácí (němečtí) hosté: 54% (2022: 66%)
- >200 000 vyřízených hovorů na zákaznické lince, >180 000 zpráv od chatbotu
- Průměrná obsazenost 75 procent (2023: 72 procent)
- Průměrná obsazenost 80 procent v květnu a v 82 procent v červnu
- Očekává se průměrná letní obsazenost až 90 procent
Udržitelná, cenově dostupná a transparentní nabídka
Růst nákladů, zejména u potravin, představuje pro firmy typu a&o, které staví svou nabídku na nízké ceně, tvrdý oříšek. Vzhledem k tomu, že jádro zákazníků a&o tvoří rodiny, školní třídy a skupiny, nelze zvýšení cen vstupů stoprocentně započítat do cen, zdůrazňuje Oliver Winter a dodává, že a&o „stále zkoumá přijatelné alternativy.“
Ze snídaňového stolu v a&o kvůli rostoucím cenám prakticky zmizel pomerančový džus. Hosté však o tento druh nápoje nepřijdou, jen pomeranč byl nahrazen jablečným moštem a džusem multivitaminovým.
„Snažíme se nabízet cenově dostupné a transparentní služby, které splňují požadavky udržitelnosti,“ shrnuje Oliver Winter. Vyskytne-li se nutnost změn v nabídce, hosté mohou vznášet připomínky, případně vlastní návrhy.
Megaakce= megaobsazenost
Při konání významného koncertu či festivalu nebo sportovní akce jsou hotely na daném místě a v okolí prakticky plné. Nedávné mistrovství Evropy ve fotbale vyvolalo mimořádnou poptávku: v den zápasů byla obsazenost hotelů a&o 100 procent, celkově za celé Euro 2024 pak 90 procent. Mnoho prázdných pokojů nezbylo ani při vystoupení Taylor Swift nebo Coldplay. „Počet lidí, kteří cestují za akcemi, se neustále zvyšuje,“ konstatuje Oliver Winter, „a to bez ohledu na den v týdnu – koncerty a sportovní akce jsou magnet na návštěvníky a bývají vyprodané dlouho dopředu.“ Členství ve věrnostním klubu a&o přináší členům výrazné slevy i v době takto silné poptávky: stálí hosté mohou získat slevu až 25 procent.
O 77 gramů méně emisí na přenocování než v roce 2015, kdy se s měřením začalo
Hostelům a&o se loni podařilo emise skleníkových plynů snížit o dalších 410 gramů v přepočtu na ekvivalent oxidu uhličitého. Průměrná hodnota emisí na jedno přenocování v a&o tak činí v průměru 3,32 kilogramu (2022: 3,74 kg). Od začátku měření v roce 2015 emise poklesly o celých 77 procent. „Tato čísla jsou opravdu dobrá,“ poznamenává Oliver Winter, „ale pořád je toho na práci spousta“, oznamuje hostelový vizionář v aktuální, v pořadí již druhé Zprávě o udržitelnosti a&o 2023. Cílem je do roku 2025 dosáhnout nulové čisté klimatická bilance.