V posledním listopadovém týdnu, kdy jako vstupenky do gastro podniků přestaly fungovat PCR testy, dosahovaly tržby restaurací a hospod o třetinu nižších tržeb než v říjnu. Na propadu obratu se podepsalo také omezení provozní doby po vyhlášení nouzového stavu. Povinná „večerka“ ještě výrazněji dopadla na gastro formáty orientované na noční život.

„Zatímco ve třetím listopadovém týdnu vystoupaly tržby klubů až k výchozím říjnovým hodnotám – mimo jiné i díky státnímu svátku uprostřed týdne, v tom následujícím se propadly o 70 procent. Víc než třetina jich zavřela. Bary proti tomu vesměs zachovaly provoz, nicméně na tržbách přišly skoro o polovinu,“ komentuje závěr měsíce ředitel Dotykačky Petr Menclík.

Zdroj: Dotykačka Holding (srovnání se souhrnnými tržbami v posledním říjnovém týdnu)

Dvojnásobný pokles tržeb ve většině krajů

Pokud porovnáme vývoj v jednotlivých krajích, po zpřísnění podmínek se propad gastro tržeb z týdne na týden prakticky zdvojnásobil.

Zdroj: Dotykačka Holding

„Nejvýraznější poklesy jsme zaznamenali na východě republiky, konkrétně v Olomouckém, Zlínském a Moravskoslezském kraji. Tamní podniky na konci listopadu utržily o 36 až 39 procent míň než v říjnu, zatímco o týden dřív se pokles tržeb pohyboval jen v rozmezí 15 až 23 procent,“ vyčísluje Menclík.

Situace není o moc lepší ani ve zbytku republiky. Pouze Praze se podařilo udržet pokles pod hranicí 20 procent. Mezi 20 a 30 procenty se pak drží Středočeský a Ústecký kraj. Všude jinde propad přesahuje 30 procent. O týden dřív byly hodnoty zhruba poloviční.

Nejlépe si vedou rychlá občerstvení

Napříč všemi gastro formáty se v minulém týdnu propadly nejen tržby, ale i návštěvnost. Například do hospod vyrazilo na pivo o 35 procent míň lidí, než bývalo běžné v říjnu. V restauracích ubylo 30 procent zákazníků. Dokonce i kavárny, které do té doby čelily restrikcím poměrně úspěšně, zaznamenaly v minulém týdnu čtvrtinový propad návštěvnosti.

Zdaleka nejlépe se nyní vede provozům s rychlým občerstvením. I do nich ale míří zhruba o 15 procent méně lidí než dřív.

Zdroj: Dotykačka Holding (víc segmentů viz přiložená infografika)

Dotykačka je poskytovatelem řešení a služeb v oblasti pokladních systémů pro malé a střední podnikatele v segmentu Horeca, obchodu a služeb. Společnost vznikla v roce 2015 a z dynamicky se rozvíjejícího start-upu je v současnosti jedním z evropských lídrů na trhu moderních pokladních systémů. Úspěšné pokladní řešení vyvinuté na platformě Android poskytuje živnostníkům, malým a středně velkým firmám spolehlivý nástroj pro zefektivnění jejich podnikání. Skupina Dotykačka s.r.o., do které kromě Dotykačky patří také Smart Software s pokladnou Markeeta zaměstnává 130 lidí ve třech zemích a obsluhuje dohromady více než 24 000 platících uživatelů. Celosvětově si aplikaci Dotykačka stáhlo na svá zařízení přes 75 000 uživatelů. Společnost má nyní obchodní zastoupení v České republice, Polsku a Německu. Už v roce 2016 se firma zařadila mezi Českých 100 Nejlepších. Dotykačka poskytuje v zahraničí svoje služby také pod značkou Dotypos. Více informací viz www.dotykacka.cz.

 

Redakce Gastro&Hotel