Vzpomínáte na ten pocit, kdy jste si sedli ke stolu v restauraci a někdo vám přinesl objednané jídlo? Vychutnali jste si ho z krásného designového talíře a ne z plastového boxu s sebou… Tomu mimochodem v USA říkají „doggybag“ – prostě krabička s nedojedeným jídlem, které berete svému pejskovi. Pandemie otřásla našimi jistotami, i v této nelehké době se ale našla spousta firem i jednotlivců, kteří se nebáli riskovat, přišli s novým podnikatelským záměrem, inovativní technologií nebo své podnikání „jen“ přizpůsobili aktuálním požadavkům zákazníků. Ty nejzajímavější ze světa i z našich končin vám teď představíme, třeba se některým z nich inspirujete i vy.

Nebeský zážitek s nohama na zemi

Pamatujete na občerstvení podávané v letadlech? Nebyla to zrovna vysoká gastronomie, co říkáte? Přesto některým lidem jídlo v oblacích během pandemie chybělo. Toho se ujala jedna japonská společnost. Připravila lákavé menu a začala ho podávat v odstaveném letadle. A co myslíte? Rezervace na husí játra podávaná s krabí pěnou a pravou hovězí svíčkovou ihned přeplnily kapacitu letadla.

Tip: Zákazníci touží po stále nových gastronomických zážitcích a jsou kvůli nim ochotni cestovat i přes polovinu republiky. Přemýšlejte, co netradičního byste jim mohli nabídnout při podávání jídla. Můžete si pořídit několik veteránů kabrioletů a udělat v nich stolečky nebo si zařiďte stánek s jídlem na ostrůvku uprostřed malebného rybníka. Pozor ale na převozníka, od něhož za žádnou cenu nikdo nesmí převzít veslo! Vřele vám doporučujeme propojit gastronomické zážitky se zajímavými příběhy! Fantazii se meze nekladou.

 

U stolu v dobré společnosti

V březnu se v New Yorku znovu otevřely restaurace, ale s podmínkou, že smělo být zaplněno jen 35 % kapacity. Jak byste si s prázdnými židlemi u stolů poradili vy? Známý americký steakhouse to vyřešil velmi kreativně a podařilo se mu díky tomu nalákat spoustu hostů. Prázdná místa u stolů zaplnil voskovými figurínami z muzea Madame Tussauds. Mohli jste tak například posnídat s Audrey Hepburn nebo s Jimmy Fallonem. Vzácná příležitost, která se nesmí promeškat!

Tip: Hosté se chtějí u jídla bavit. Pokud přemýšlíte o rekonstrukci interiéru restaurace, co to pojmout tematicky? Máte rádi nějaký oblíbený film, knihu, hru na mobilu nebo stále schováváte stavebnici Merkur, na kterou nedáte dopustit? Navrhněte svou vysněnou restauraci do podobného stylu, ještě lépe, pokud bude interaktivní. To ocení nejvíce děti. Nebo propojte svoji restauraci s nějakým známým umělcem. Z jídla udělejte jedinečný zážitek. Podávání jednotlivých chodů spojte s různými vůněmi, světelnými efekty i hudbou. Jistě oslovíte spoustu zákazníků, kteří s vámi sdílí stejný koníček nebo zálibu, ostatní rádi přijdou jen tak ze zajímavosti.

 

Nabušení roboti vezou pizzu jako kolo od vozu

Kvůli omezení setkávání lidí v době pandemie a také z důvodu velkého množství objednávek pizzy s sebou začala jedna americká společnost v Houstnu rozvážet pizzu pomocí samořízených aut. Dovážková služba roboty byla schválena už rok před vypuknutím pandemie, díky tomu ji bylo možné zprovoznit velmi rychle. Také se těšíte, až u vás zazvoní robot s pořádným steakem? Nám to zní jako hudba velmi blízké budoucnosti.

Tip: Technologie jdou velmi rychle dopředu a vyplatí se sledovat žhavé novinky. Ani se nenadějete a mohou být k dispozici i pro vaši firmu. Zákazníci si zcela jistě zapamatují tu společnost, která začne překvapivé technologie používat jako první! Zkuste si zahrát na vizionáře a představit si gastronomii za pár let. Co byste svým zákazníkům mohli nabídnout navíc, abyste uspěli mezi velkou konkurencí? Už teď víme, že kdo není online, jakoby nebyl. Proto je prvním krokem k úspěchu zapracovat na vašem webu a nabídce zboží online.

 

Lokální zdroje jsou stále důležitější

Mnohdy si se zpožděním uvědomíme, že věc, kterou jsme brali jako samozřejmost, tak samozřejmá nebyla. To se stalo během pandemie, kdy najednou v obchodech chyběly určité potraviny. A stejně tak i na vše mocném internetu, a to už je co říct. Nebyla mouka, droždí, nemohli jste sehnat běžnou zeleninu, jako je květák nebo brokolice. To nás přivádí k otázce zajištění vlastních zdrojů, abychom dokázali být vice soběstačnější. Jedním z takových zajímavých počinů je farma, která vyrostla na střeše jednoho pařížského domu.

V současnosti je největší střešní farmou na světě, svou rozlohou odpovídá dvěma fotbalovým hřištím. Ovoce a zelenina se zde pěstuje kořeny nahoru, ušetří se tak velké množství vody. Jednu ze sto čtyřiceti zahrádek si mohou pronajmout místní, další sklizeň se podává ve střešní kavárně.

S dalším zajímavým nápadem přišel berlínský start-up Infarm. Do vybraných supermarketů umisťuje vertikální minifarmy, ve kterých se pěstují saláty a bylinky. Ušetří se tak spousta vody potřebné při klasickém pěstování, tyto produkty nevytvářejí skoro žádnou uhlíkovou stopu a také má zákazník jistotu, že kupuje 100% čerstvé produkty.

Tip: V New Yorku se v některých restauracích setkáte s jakýmisi vitrínami s neonovým světlem, ve kterých se pěstují houby. Jedná se o minifarmy a houby můžete na místě ochutnat třeba v sendvičích. Další zajímavost, na kterou můžete přilákat hosty do vašeho podniku.

 

Kvůli zákazníkovi až na kraj světa

A dostáváme se domů, do České republiky. Do Penzionu Chata u Jirky v Krkonoších se v době před pandemií ubytovávali hlavně lidé s bezlepkovou dietou, a to díky umění majitele připravovat skvělá bezlepková jídla a také kurzům bezlepkového vaření. Poté, co byl penzion nucen kvůli nařízení vlády zavřít, rozhodli se majitelé pro rozvoz bezlepkových jídel. Pro velký zájem se teď s bezlepkovými dobrotami vydávají i na okruhy dlouhé 800 kilometrů.

Tip: Díky dostupné online reklamě je v dnešní době snadné oslovit zákazníky po celé republice. Pokud máte zajímavý a jedinečný produkt a nechcete ho svěřit přepravní službě, propočítejte si, jestli by se vám vyplatilo ho rozvážet osobně. Právě osobnímu kontaktu si vás zákazníci mohou oblíbit a dál šířit dobré jméno vaší firmy.

 

Inovativní Lunchbox

Vyzvedávat si objednané spotřební zboží z boxu v blízkosti bydliště je celkem běžná věc. První takový box byl nainstalován v Praze v roce 2014. Od té doby se tato služba stala ještě vyhledávanější a rozrostla se i do dalších měst. Byla jen otázka času, kdo tuto možnost začne využívat k objednávkám jídla. Myšlenky se chopil podnikatel Jan Stejskal a oslovil ke spolupráci Zdenka Pohlreicha. Čtyři jejich ledničkové Lunchboxy jsou v provozu, zatím v Praze. A jak to funguje? Den předem si online objednáte menu podle vašeho vkusu, zaplatíte ho a příští den si ho můžete vyzvednout od 12 hodin ve zvoleném lunchboxu. Nově mají lednice zabudovaný dotykový displej místo tlačítek pro lepší komunikaci.

Tip: Mnozí šéfkuchaři jsou zdrcení tím, že musí své luxusní jídlo v dnešní době dodávat zákazníkům v plastových krabičkách. Běžně by je přece podávali na stylových talířích s foodstylingem, o kterém ani běžný smrtelník netuší, jak by ho napodobil. O nějakém složitém foodstylingu si teď kuchaři mohou nechat jen zdát. Ještě horší můrou jsou samotné krabičky. Přijde někdo s takovou, která by byla cenově dostupná a nestydělo by se v ní ani michelinské jídlo?

 

Spolupráce s podobnými firmami

Zákazníkovi už nestačí nabídnout „jen” jídlo s sebou. Co třeba přihodit perfektně spárované víno a k tomu sýry i se stylovým prkénkem? Nebo rovnou celé vyvážené denní menu? Společnosti, které nabízely jídlo během pandemie, se měly co otáčet, aby zákazníkům poskytly něco, co by je odlišilo od konkurence. Také nebylo zrovna lehké přimět někoho, kdo pracuje z domova, aby si objednal jídlo s sebou, když doma připravený oběd vyjde mnohem levněji.

Tip: Zajímavé spolupráce mezi firmami mohou zákazníkovi přinést bonus navíc a přimět ho, aby začal uvažovat o nákupu. Přemýšlejte, co víc byste mohli svým zákazníkům nabídnout, oslovte firmy ve vašem okolí a dohodněte se na oboustranně výhodných podmínkách. Zkoušejte různé možnosti, kdo nic nezkusí, nic nezjistí.

 

Celý náš život se vejde do mobilu

V mobilním telefonu už máme schované kdeco – od fotografií našich nejdůležitějších okamžiků po přístup k naší bance. Kdyby někdo cizí zkompletoval všechny naše údaje, které jsme do něj za všechny ty roky uložili, dostal by přesný obrázek o naší povaze, zájmech i činnostech. Mobil se stal naší druhou rukou, přítelem, který nás zná snad víc než naši nejbližší kamarádi. Co z toho mohou vytěžit firmy? Co takhle investovat do aplikace, která lidem usnadní život, nabídne jim výhody, případně zábavu? Novinky z aplikace se mohou majitelům zobrazovat jako vyskakovací okna. Která firma by nechtěla být neustále přítomná v kapse svých zákazníků? Také zákaznickým kartám různých obchodů už skoro odzvonilo. Místo nich zavedly letos dva velké obchodní řetězce aplikace do mobilu, místo přikládání karet tak musíte ukázat svůj mobil. Samozřejmě z toho pro vás plynou větší slevy. Kdo nemá mobil, jako by nebyl a obědvá dráž.

Tip: Stáhněte si všechny dostupné aplikace úspěšných obchodníků do mobilu (i zahraničních) a pečlivě si je projděte. Co byste z nich mohli využít pro svůj obchod? Co by ocenili konkrétně vaši zákazníci? Pokud si nejste jisti, udělejte mezi nimi průzkum nebo si představte, že jste v jejich kůži a aplikace se snažte zhodnotit jejich očima.

 

Známý šéfkuchař až do obývacího pokoje

Dřív znali lidé šéfkuchaře pouze z fotek na Instagramu, během uzavření restaurací „sestoupali” úspěšní šéfkuchaři blíž k obyčejným lidem. Stále víc jich začalo nabízet online hodiny vaření nebo pečení. Podobné kurzy byly vyprodané již před pandemií, teď se o ně zvedl zájem ještě z jiného důvodu – spousta lidí pracuje na homeoffice, má tak víc času na experimenty v kuchyni. A ty se mnohem lépe provádějí pod taktovkou zkušených odborníků. Lidé touží po zážitcích hned, ne budou čekat, až se někdy v budoucnu objeví možnost kurzů vaření naživo.

Tip: Přemýšlejte, jaké know-how byste mohli předat zájemcům prostřednictvím online kurzů. Lidé se rádi nechají zlákat, zvlášť když upozorníte na to, že online kurz bude levnější než kurz naživo. Prodáváte třeba víno? Jistě se najde spousta zájemců, kteří potřebují poradit, s jakými pokrmy je párovat.

Dokážete rychle reagovat na změny?

Minulý rok si s podnikateli v oblasti gastronomie nemilosrdně zahrával. Jen přišlo jedno opatření, nabalilo se na něj další. A vždy bylo třeba rychle podniknout nějaké kroky. Z neprodaného piva po zavření restaurací vznikla limitovaná edice pivní pálenky, o kterou byl velký zájem. Když přišel zákaz prodeje nápojů v kelímkách, pohotoví stánkaři hned zareagovali tím, že pořídili menší uzavíratelné lahve, ve kterých prodávali svařené víno s sebou. Kvůli pozměněné pracovní době a četným homeofficům zase některé restaurace podávali polední menu bez omezení až do vyprodání.

Tip: Pandemie změnila způsob, jak musí gastronomie uvažovat. Zákazníky nejvíc osloví obchodníci, kteří jim co nejvíce vyjdou vstříc, ať už službami nebo třeba tím, že jsou milí a ochotní.

 

Stále větší počet virtuálních kuchyní

Provozovny, ve kterých se pouze vaří jídlo s sebou, vznikaly a získávaly oblibu už před pandemií. Jedná se o kuchyni, kde se pouze uvaří jídlo, aniž by se zároveň obsluhovali hosté. Obědy či večeře si tak zákazníci berou s sebou. Provozovatel ušetří na zařízení restaurace, drahém nájmu a personálu. Navíc zaměstnanci jsou už rok zvyklí na to, že si hotové jídlo objednávají domů nebo do kanceláře a jak se říká, zvyk je železná košile. Zvlášť pokud bude stále přetrvávat práce z domova, lidé díky objednávce jídla domů ušetří spoustu času.

Tip: Přemýšlejte, co můžete zákazníkům nabídnout navíc s objednávkou jídla. Nemusí se jednat o nic velkého, klidně postačí osobní vzkaz s přáním dobré chuti. Zákazníkovi díky tomu zůstanete v paměti.

 

Nové technologie jako ze sci-fi

V souvislosti s gastronomií se už dlouho mluví o problému udržitelnosti. Tento trend zajímá nejen provozovatele, spousta zákazníků se při výběru jídla již nerozhoduje jen na základě chuti. Není jim lhostejné, jestli restaurace vyprodukuje mnoho odpadu, zda většinu svých produktů dováží a nezvyšuje tak uhlíkovou stopu. Někdy to vypadá jako hokus pokus, jindy se novinky uchytí. Začalo to plastovými brčky, která se vyměnila za kovová, v současnosti jsou k dispozici jedlá brčka ze směsi obilovin, jablečných vláken a stévie. Potom se zamotal kolotoč plastové tašky – papírové tašky – plastové tašky a další trendy následovaly a mnoho dalších bude vznikat. Jistě jste slyšeli o jedlých talířích. Přišla s nimi polská firma Biotrem. Vyrábějí se z pšeničných otrub, zahřívaných a formovaných pod vysokým tlakem, k dispozici jsou mělké i hluboké talíře. Jejich výhodou je, že oproti těžko rozložitelným plastovým talířům tyto pšeničné talíře můžete přikusovat k samotnému jídlu. Pokud je nesníte, nevadí, do třiceti dnů se samy rozloží. Pro zajímavost – plastový talíř se rozloží až za cca sedmdesát let. Jedlé talíře vám při správném skladování vydrží až tři roky a dají se použít na studená I teplá jídla. V budoucnu by tak mohly nahradit třeba plastové talíře na festivalech.

Letos dva studenti z Prahy, Zuzana a Miroslav, přišli s další inovací, která má zabránit hromadění odpadu a může způsobit revoluci v podávání alkoholických i nealkoholických nápojů. Vymysleli totiž jedlé kelímky.

Tip: Vyplatí se sledovat nové trendy, některými z nich můžete příjemně překvapit své hosty. Pokud nemáte čas na vyhledávání, stačí zadat do „Upozornění Google” klíčová slova a novinky budou automaticky chodit na váš email.

 

Zvýšený důraz na hygienu

Již přes rok jsme zvyklí dezinfikovat si ruce pokaždé, když sáhneme na cokoliv na veřejnosti – na kliku dveří, na madlo v autobuse, na nákupní košík… Opatrní budeme i poté, co se otevřou restaurace. Jedním z takových diskutabilních témat bude papírové menu. Nebudou se zákazníci bát jím listovat, když za den projde rukama desítek lidí? Vypadá to, že papírovým menu kvůli tomu brzy odzvoní, co ale použít místo nich? Jednou z variant je použití omyvatelného menu, které budete po každém odchodu návštěvníka dezinfikovat (a všem zákazníků to sdělíte). Další možností je objednávka jídla pomocí QR kódu. Zákazníci ho jednoduše naskenují na svůj mobil a bez nutnosti přihlášení se jim zobrazí aktuální nabídka restaurace. Tento způsob má hned několik výhod. Je dodržena veškerá hygiena, zákazník nemusí mít obavy z toho, že sáhne na kontaminovaný povrch a před jídlem si znovu bude muset mýt ruce, vy jako provozovatel budete moci měnit menu podle aktuálních potřeb bez zbytečných nákladů na papír a tisk. Díky aplikaci budete moci vyhodnotit zákazníkovo chování při výběru jídel, což vám pomůže ve skladbě vaší nabídky. Vybraná jídla se po zaplacení zákazníkem vytisknou v kuchyni. Personál ušetří čas při objednávání a může se rovnou věnovat roznáškám jídla. Pokud chcete zprovoznit restauraci bez personálu, můžete vyvinout systém, kdy po uvaření jídla na světelné tabuli zasvítí číslo objednávky a lidé si jídlo budou nosit ke stolům sami.

Tip: Pokud pro svůj provoz přemýšlíte o objednávání jídla pomocí dotykových tabulí, které jsou teď například v řetězcích rychlého občerstvení, dobře promyslete jejich způsob čištění. I když se to možná nezdá, bylo na nich zjištěno opravdu velké množství nečistot.

 

Výběr nabízených jídel s sebou jako gastronomický oříšek

Šéfkuchaři čelili poslední rok další výzvě – jaká jídla nabízet v krabičkách, aby si zachovala svoji kvalitu do té doby, než ji zákazník doma otevře. Proto se upravovaly recepty i postupy přípravy jídel, aby výsledek byl co nejlepší. Podle slov šéfkuchařů mnohé pokrmy není možné nabízet v krabičce, protože by cestou oschly/vystydly. Řešením je ale připravovat pro zákazníky polotovary, které si jednoduše dopečou či dovaří sami doma. Tam už je kvalita udržitelná.

Tip: Jaký váš signifikantní pokrm byste mohli zákazníkům nabízet jako polotovar? Do jakém obalu byste ho zabalili, aby si zachoval svoje nejlepší vlastnosti?

 

S gastronomií vstříc zážitkům

Před pandemií jsme viděli enormní zájem lidí o návštěvy restaurací, zážitky spojené s gastronomií, zájem o žhavé novinky. Tento trend naštěstí nezanikl, jen se zpomalil. Zavření doma jsme byli až příliš dlouho a zase budeme chtít mnohem víc času trávit na čerstvém vzduchu, užívat si s přáteli a dohánět to, o co jsme přišli. Kvůli strachu z neznáma se mnozí z nás vrátili nebo úplně začali s pečením receptů podle našich babiček. Jak by také ne, babiččino jídlo nás totiž vždycky uklidnilo, hrozně nám chutnalo a cítili jsme se u ní v bezpečí. I toto lze použít jako zajímavý podnikatelský záměr. Skvělým nápadem je například pořádání výletů spojených s tradiční gastronomií po různých místech České republiky.

Tip: Pokud přemýšlíte, čím oživit zahrádku pro zákazníky, můžete zvážit pořízení mobilní varné stanice. Díky ní můžou zájemci sledovat celý proces přípravy jídel a stylingu. Nebo se s její pomocí dají pořádat venkovní kurzy vaření.

 

Redakce Gastro&Hotel