Položme si jednoduchou a o to více frekventovanou otázku. Proč se některým restauracím daří a jiným ne? Respektive, proč se do některých stejní hosté vracejí častěji a do jiných jen občas anebo zcela náhodně?

Za vším hledej psychologii

Jak je již v nadpisu zmíněno, pomineme-li základní aspekty úspěšného podnikání v pohostinství, kterým jsme se věnovali v minulém čísle GastroKaizenu, za vším hledejte psychologii. Porozhlédněte se po lidech jdoucích kolem Vašeho podniku nebo přímo na Vaše přítomné hosty. Proč vlastně chodí do restaurací? Za čím a co tam očekávají? A máme to. Očekávání, přesněji konzistentní naplnění jejich očekávání, to je klíč k dlouhodobému úspěchu.

Co tedy hosté od gastro podniků čekají?

No, popravdě řečeno, od každého jiné naplnění jejich potřeb. Od baru třeba odpočinek, širokou nabídku drinků a odpovídající atmosféru, od fastfoodu rychlost, od kavárny kvalitní kávu a čerstvé zákusky, od restaurace…, od každé trochu něco jiného, ale jde to shrnout obecně: předpokládají, že si naplní jejich očekávání, tedy že dostanou to, co jim daný podnik deklaruje. Aby italská restaurace měla pizzu jako v Itálii, aby v české hospodě bylo pivo jako křen a guláš jako od babičky, aby ve zdravé jídelně dostali opravdu zdravá a čerstvá jídla atd. A zároveň, zažít a užít si základní atributy pohostinství, tedy to, co zde opakujeme prakticky pokaždé – ve zkratce příjemný a pohostinný personál, v obsluze rychlost a pohotovost, od kuchyně hodnotný pokrm, to vše v čistém a odpovídajícím prostředí zabalené do adekvátní atmosféry.

A teď to nejdůležitější

A teď to nejdůležitější, po absolvování takovéto návštěvy zůstane u hosta zapamatovatelný dojem, jinými slovy zapamatovatelný zážitek. A vždy, když se ho rozhodne zopakovat, navštíví právě tuto provozovnu. Nedostane-li však stejný (nebo ještě lepší) opakovaný zážitek, svoji návštěvu u Vás již hned tak neučiní a povětšinou si hledá jinou restauraci, bar či kavárnu. Z psychologického hlediska se totiž host nedočkal naplnění, uspokojení hledaného, jelikož skutečně očekával to, s čím byl v jeho měřítku kvalit spokojen minule. V případě, že to nedostal, návštěvu hodnotí spíše negativně a to se všemi důsledky z toho plynoucími.

Naplňujte konzistentně očekávání Vašich hostů

Naplňujte konzistentně očekávání Vašich hostů, jen tak si již nebudete pokládat otázku, kam se Vaši hosté poděli, proč se jinde daří více, kam Vaši hosté chodí častěji nebo co vlastně udělat, aby byl profit Vašeho podniku ještě vyšší.

Více na www.100PROgastro.cz

Text: 100PROgastro s.r.o., František Korál

Foto: archiv