To, že je některý podnik úspěšný, je dáno především stylem řízení, manažerskými dovednostmi majitele nebo managementu podniku. Ne všichni majitelé gastronomických podniků mají dokonalé manažerské dovednosti anebo praxi z předešlých zaměstnání a také ne všichni v minulosti vedli větší či menší tým lidí. Nyní jsou však ve velmi důležité roli, roli manažera, na kterém vždy záleží, jakým směrem se bude podnik do budoucna ubírat, a jehož rozhodnutí posune stávající byznys buď k lepšímu, či horšímu vývoji. Není tedy náhodou, že po vzdělávání obsluhujícího personálu v prodejním servisním cyklu je právě manažerský program pro gastro prostředí naším druhým nejžádanějším školením.
Nedostatečná manažerská úroveň a znalosti majitelů podniků jsou často tou největší překážkou na cestě k prosperitě provozovny. V tomto článku se s vámi rádi podělíme o několik tipů na činnosti, které jsou dobrým základem, jak snadněji řídit váš úspěšný podnik.
-
Vytvářejte vhodné pracovní prostředí.
Je zodpovědností každého manažera vytvořit takové pracovní prostředí, které poskytuje zaměstnancům atmosféru důvěry a zajistit, aby jejich práce byla spravedlivě ohodnocena a byli součástí dobře fungujícího týmu. Týmu, kde si vzájemně důvěřují, a mohou se tak naplno věnovat své pracovní činnosti. V takovém prostředí zaměstnanci přesně vědí, co od nich vedení podniku očekává, a jsou motivovaní dělat svoji práci co nejlépe. Dbejte i na správnou míru zábavy, ovšem současně s dodržováním nastavených férových pravidel. To vše se vám vrátí v podobě usměvavého a příjemně vystupujícího personálu, jehož si hosté vaší restaurace brzy všimnou.
-
Nastavte jasná pravidla a vždy je dodržujte.
Vyžadujete-li, aby vaši zaměstnanci dodržovali pravidla, která jim v jejich pracovní činnosti nastavíte, jděte jim příkladem a sami si neudělujte žádné neopodstatněné výjimky. Seznamte svůj personál s jeho povinnostmi, nejlépe formou zaměstnanci podepsaného dokumentu („co je psáno, to je dáno“). Nejdůležitější body ovlivňující profit a náklady podniku můžete vyvěsit například v zázemí podniku na nástěnku, šatní skříňku… Dojde-li k porušení pravidel, každý prohřešek ihned evidujte a okamžitě řešte.
-
Řiďte zodpovědně vaše náklady.
Úspěšní manažeři věnují velkou část pozornosti řízení nákladů. Největší náklady jsou vždy mzdy, suroviny a energie. Využijte každou příležitost, jak docílit co nejefektivnějšího čerpání. Používejte plovoucí pracovní dobu u pomocného personálu, při nákupu surovin využijte sezonnost a množstevní slevy, zaveďte letní a zimní režim provozu, aplikujte moderní technologie a efektivní varní postupy snižující čerpání energie v kuchyních. Často se jedná o fixní náklady, kdy subjektivně malá uspořená částka přinese velkou roční úsporu.
-
Čas a priority
Rozlišujte správně, co je důležité a co méně, co je naléhavé a co jde odložit nebo delegovat na podřízené či vůbec nedělat. Většina neefektivních manažerů vyplňuje svůj čas nejvíce „hašením krizí“ a doháněním termínů nebo nepodstatnou, ale v jejich očích důležitou činností. Naopak hlavními manažerskými činnostmi, jako je zadávání úkolů, jejich kontrola a vytváření vztahů, tráví velmi málo času. Naučte se tedy správně rozlišovat a pracujte pouze na tom, co je skutečně důležité.
-
Mějte jasnou strategii.
Silní manažeři mají jasnou představu o své obchodní a marketingové strategii na mnoho let dopředu a postupují dle předem stanovených časových milníků. Myslete na to, že v prvním roce života podniku je vaší prioritou budovat hlavně váš brand – jméno podniku – nejlepší reklama je skutečně pozitivní doporučení spokojených zákazníků. Teprve po zavedení provozovny je na řadě zvedání objemů a další rozvoj podnikání, jako je hledání nejlepších marketingových nástrojů a práce na vylepšení vašeho konceptu.
-
Neustále pracujte na skvělém servisu.
Servis gastronomického podniku, tedy obsluhující personál a jeho dovednosti, je alfou a omegou úspěchu. Je to totiž váš personál, kdo komunikuje s hosty a prodává jim vaše produkty. Nezanedbávejte jeho průběžné vzdělávání a trénink včetně pravidelné kontroly.
-
Nabízejte jen ty nejlepší produkty.
Nabídka sortimentu vašeho podniku musí být v souladu s deklarovanou úrovní provozovny. Hosté ve své podstatě nechtějí být překvapováni, proto dbejte na to, aby exteriér, interiér i nabízené produkty odpovídaly zamýšlené strategii a cílové skupině. Ruku v ruce s tím musí být všechny vaše poskytované produkty v té nejlepší kondici a musíte je nabízet vhodnými způsoby. Váš personál je dobře zná, umí je doporučit a pro hosty jsou srozumitelně prezentovány na webu nebo v provozovně.
-
Nejlepší zaměstnance odměňujte.
Chcete-li po svém týmu ten nejvyšší výkon, neobejde se to bez skutečného a upřímného ocenění nasazení jednotlivých zaměstnanců. Odměnu v podobě osobního finančního nebo týmového ohodnocení udělujte pravidelně nebo v co nejkratší době po vyhodnocení úkolu. Odměnu komunikujte v týmu srozumitelně, kritéria musí být nastavena transparentně a měřitelně. U obsluhujícího personálu se soustřeďte zejména na prodejní cíle, u ostatního personálu můžou být úkoly zaměřené například na úspory energií.
-
Jděte příkladem.
Ne nadarmo jsou nejlepší vedoucí pracovníci lidé s praxí z nižších pozic z daného nebo podobného podniku. Vyhnete se tak argumentům personálu, že „to nejde“, a budete si jisti, že zadaný úkol je proveditelný. Navíc platí, že cokoliv ve vaší restauraci či baru „na place“ děláte nebo jak s hosty komunikujete, to váš personál bedlivě pozoruje a možná i napodobuje. Umožněte svým podřízeným učit se od nejlepšího odborníka, tedy od vás, jejich nadřízeného.
-
Využívejte správné techniky motivace vedoucí k nejvyššímu výkonu týmu.
Zaveďte motivační a dlouhodobé programy pro všechny zaměstnance vašeho provozu. Pro obsluhující personál bude nejlépe navázat je na výši tržeb, stanovte i krátkodobé akční úkolové cíle s odměnou ihned po vyhodnocení. Zároveň velmi dobře funguje týmová odměna – po splnění cílů například týmový odpočinek a zábava na bowlingu, party apod. Podpořte zdravé soutěžení v týmu, které vybudí zaměstnance z dlouhodobých rutin a zvýší produktivitu práce efektivním způsobem (např. soutěže jednotlivců nebo směn). Motivujte i k přinášení vlastních efektivních nápadů a pochvalte každý pokus být užitečnějším.
Text: 100PROgastro Foto: Archiv