Hotelové fitness prodělalo za posledních pět let bouřlivý vývoj, stejně tak jako celé fitness odvětví. Doba, kdy byli hosté příjemně překvapeni, když zjistili, že součástí hotelu je i fitness, jsou nenávratně pryč. Společnost Quartz provedla výzkum na vzorku 780 hotelových hostech ze 33 různých hotelů, které byly součástí nadnárodních řetězců, před a po jejich návštěvě. Téměř 46 % hostů plánovalo využití fitness v průběhu jejich pobytu, ačkoliv nakonec zařízení využila méně než čtvrtina. Výzkum Hotelier Middle East zase ukazuje, že více jak 24 % hostů zohledňuje tělocvičnu jako důležitý faktor při výběru hotelu. 

Nejen svaly, ale zdravý životní styl

Fitness dávno není malá nevětraná místnost bez oken kdesi ve sklepení hotelu. U nových hotelů je samozřejmou součástí projektu. Plocha, která je věnovaná v rámci hotelu ozdravným nebo pohybovým aktivitám, se stále zvětšuje. Fitness a wellness zóny se stávají důležitou hotelovou součástí, která může poskytnout v boji o zákazníka významnou konkurenční výhodu.

Hotelové fitness odráží posun změny přístupu ke zdravému životu. Nejde už jen o to, získat si výraznou svalovou hmotu, ale důraz je kladen na zdravý spánek, výživu a cvičení přesně v tomto pořadí. To znamená, že se v hotelnictví stále častěji prosazuje celostní (holistický) přístup zaměřený spíše na zdraví než pouze na fyzickou kondici a vyžaduje atraktivní propojení jednotlivých složek, tzn. fitness a wellness služeb s hlavní činností a hotelu.

Na vývoj přístupu k hotelovému fitness můžeme pohlížet podobně jako na Wi-fi. V podstatě hotel bez Wi-fi už dnes nemůže existovat. Proto fitness v hotelu není už jen výhodou, ale očekávaným standardem. Ostatně 75 % mileniálů tvrdí, že zdraví a dobrá fyzická kondice je jednou z nejdůležitějších priorit jejich života, a právě ti v současnosti tvoří zhruba 30 % všech hotelových hostů. A procento bude stoupat až k padesátiprocentnímu podílu v roce 2025. Takže jejich hlas je, a hlavně bude slyšet opravdu silně.

Hosté očekávají kreativní přístup

Zákazníci očekávají nejen fitness vybavené moderními posilovacími stroji, ale i možnost objednat si fyzické aktivity šité přímo na míru. Jedná se především o nový specifický druh hostů, kteří vyžadují možnost dodržet svůj pravidelný fyzický trénink. Takoví zákazníci očekávají, že v hotelu naleznou fitness přinejmenším srovnatelné s „jejich“ tělocvičnou. Velké hotely proto přicházejí s hodinami jógy, pilates nebo nia. Hotely v Dubaji například nabízejí kurzy jógy za úplňku společně s welness balíčkem, který obsahuje nejen procedury, ale i meditační část. V současné době se můžeme setkat s termínem „sportspitality”, který vzniknul spojením anglických slov sport a pohostinnost (hospitality).

Část hostů, pro které je fitness důležité, tvoří významnou část klientely, ale jak z předchozích čísel vyplývá, tato klientela, která je také náročná na vybavení a vzhled fitness, vlastní kapacitu tělocvičny často nevytíží. Jednou z cest, jak využít kapacitu hotelového fitness, jsou například partnerské programy s lokálními fitness kluby, kdy nabídneme možnost rezidentům využít také hotelové „fitko“. Pokud se podaří získat rezidenční klientelu, pak určitě nezůstane u pouhé hodinky na posilovacích strojích. Na tuto aktivitu se mohou dále „nabalovat“ restaurační služby, návštěva baru či využití wellness nebo bazénu, které mohou generovat zajímavé finanční zdroje. Některé hotely dokonce spolupracují s celebritami, které se zapojují do hotelových fitness programů nebo se jich alespoň zúčastňují. To je jedna z cest, jak využít nákladnou investici do fitness, zajistit si konkurenční výhodu a vytvořit silný marketingový tahák.

Fitness není doménou luxusu

Je potřeba zdůraznit, že boj o zákazníky přes fitness není doménou jen velkých a luxusních hotelů. Menší hotely a ty, které nejsou součástí velkých řetězců, jsou stále častěji konfrontovány s náročnými požadavky na fitness a wellness služby, se kterými se musí poprat, aby o své hosty nepřišly. Proto musí být i tady fitness budováno jako prostorná, světlá místnost, dostatečně vybavená moderním zařízením, klimatizací, přístupná 24 hodin denně a nabízející hostům, aby si mohli pohodlně odcvičit své oblíbené sestavy, zaběhnout obvyklý počet kilometrů nebo se projet na rotopedu. Nicméně nabídka takových služeb, jako jsou např. speciálně filtrované vody, cirkulace vzduchu s násobným čištěním či dokonce speciální sprchy s injektovaným vitaminem C, zůstanou nejspíše doménou jen velmi drahých hotelů.

Využijte krásu přírody

Pokud okolí hotelu umožňuje pohybové aktivity, měl by management tuto možnost využít jako přednost, a ne se zaměřovat pouze na in-doorové fitness. Ba naopak, právě toto je příležitost především pro menší penziony a horské hotýlky. I v Čechách již najdeme provozy, které si vybudovaly svou reputaci na fyzických aktivitách, aniž by měly vlastní tělocvičnu. Pokud hosté přijíždějí za turistikou, je potřeba jim nabídnou podrobné mapy okolí a vyškolit personál, aby mohl podat k jednotlivým okruhům zasvěcený výklad. Pokud přijedou hosté, kteří jsou orientování na náročnější aktivity, je potřeba mít připraveny běžecké nebo cyklo- trasy s podrobným popisem. Pokud hosté dávají přednost kolu, je vhodné jim nabídnout také zapůjčení kola, popřípadě koloběžky. Vítaným bonusem je i možnost zapůjčení sport testerů, které hostům umožní sledovat své výkony přímo na jejich zápěstích, nebo dokonce běžeckých bot, což by ve výsledku mohlo omezit výmluvy typu „já bych, ale nemám sebou…“ Vzrůstající obliba zdravého životního stylu nabízí možnosti nabídnout klientům nejen wellness služby, ale i meditační hodinku. Ostatně proč se neinspirovat v zahraničí. Pokud vašim hostům nabídnete např. meditaci pod šumavskou oblohou plnou hvězd, určitě si to budou pamatovat.

Vybavení jako součást marketingu

Hosté, kteří jdou cvičit do hotelového fitness, očekávají vybavení, které bude nejenom funkční, ale bude mít minimálně dobrý standard, či dokonce bude špičkové. Pokud host dojde do sklepní místnosti, kde bude opadávat omítka, bude cítit zatuchlinou a polovina strojů bude rozbitých, je jisté, že hodnocení celého pobytu bude velmi špatné, bez ohledu na další služby hotelu. Velké hotelové řetězce spojují své jméno se značkovým fitness vybavením a nářadím, a tak dosahují obě značky synergického efektu, který lze velmi dobře využít v marketingu.

Propojte hotel s lokálními sportovními akcemi

Rostoucí zájem o sport a zdravý životní styl dává vzniknout mnoha sportovně zaměřeným akcím, určeným všem věkovým kategoriím. To je pro hotely a penziony dobrá příležitost, jak přitáhnout klientelu. Doposud přístup účastníků byl většinou jednosměrný: chci se této akce zúčastnit, a tak si musím vybrat ubytování. Zkuste to opačně a spojte jméno vašeho hotelu se sportovními akcemi pořádanými v okolí a přitáhněte k vám novou klientelu.

Nové fitness technologie

Před pár lety jsme si půjčovali filmy ve videopůjčovnách. Nejdříve na videokazetách, později na DVD a nikdo si nedokázal představit, že za několik let bude standardem si jen vybrat film z menu své televize a film si pustit. Stejné trendy se objevují díky rozvoji digitálních technologií a virtuální reality i v hotelovém fitness. Již před několika lety se objevily mini- fitness prostory, které jsou určeny ke cvičení pouze jednoho či několika málo hostů. Tento trend vyhověl požadavkům klientů, kteří dávají přednost soukromí před sdílením propocených triček s dalšími klienty. Nyní jsou tyto místnosti v některých hotelech vybavovány velkoplošnými obrazovkami či 3D brýlemi, kde je možné pustit si virtuálního trenéra, který vás provede libovolným cvičením, od posilování speciálních svalových partií až po kurz jógy. Virtuální realita tak může z hotelového fitka vykouzlit cyklo výlet po Pyrenejích, případně se se svým virtuálním guru můžete octnout v příšeří budhistického kláštera, kdesi na úpatí Himálaje.

Fitness na pokoji

Loni ohlásil hotelový řetězec Hilton novou koncepci pro některé své hotelové pokoje. Ta umožní provádět fyzické aktivity přímo na pokoji. Vybavení zahrnuje rotoped a sestavu činek, rohože a posilovače. Součástí je i „fitness kiosek“ s dotykovým displejem a více než 200 výcvikovými videi, které nabízejí cvičební programy pro posilování, jógu i aerobic. Kiosek je propojen s velkoplošnou televizní obrazovkou. Pokoj je také vybaven meditačním křeslem a zatmívacími žaluziemi. Koncept Five Feet to Fitness je podle mluvčího řetězce úspěšný, protože vice jak 60 % hostů, kteří si pokoj objednali, zacvičilo. Fitness na pokoji se sice rozvíjí již několik let, ale zůstává doménou movitější klientely. V případě Hiltonu cena pokoje v sanfranciském hotelu Parc 55 začíná na 255 dolarech.

Pokud chcete být součástí kmene

Opačným trendem než vyhraněný individualismus, který přenese hosta do jakékoliv virtuální reality, je sdružování. Obchodní a businessová klientela, která obvykle cestuje jako single, měla často jedinou možnost s někým se seznámit nebo si popovídat pouze v hotelovém baru. Pro někoho, kdo necítí potřebu konzumace alkoholu, byly možnosti k seznámení či jen k sociálnímu networkingu velmi omezené. Pro tuto skupinu se tak společné běžecké či fitness tréninky, organizované hotelovými trenéry, staly velmi atraktivní. Někde dokonce zavádějí speciální concierge službu, kdy nabízejí nejen běhání, ale může se jednat o surfování nebo lyžování. Angličané na to používají slovo „sweatworking“, které vzniklo nahrazením části net (sítě) slovem sweat (pot) ve slově networking (vytváření vazeb). Podle poslední studie Harvard Business Review, cestující, kteří stráví mimo domov dva týdny v měsíci, trpí více příznaky zdravotních potíží, jako jsou absence spánku, návaly vzteku a zvýšené únavy. U cestujících, kteří stráví na cestách více jak 21 dní měsíčně (ultra-cestovatelé, se přidávají potíže s vyšším tlakem nebo cholesterolem. Právě u těchto skupin je důležité, aby měly možnost relaxace a fyzické aktivity. Statistiky potvrzují, že obchodní cestující využívají možnosti fitness a wellness služeb v hotelech daleko nejčastěji.

 Text: S.T. Horn. Foto: Archiv