Veřejnost ho zná hlavně z televizního kuchařského pořadu „Kluci v akci“, v branži je známý jako úspěšný podnikatel řídící gastronomickou skupinu Perfect. Nově by se mu s trochou nadsázky dalo říkat Filip „Poctivý vývar“ Sajler. 

Můžeme se na začátek rozhovoru vrátit k vaší minulosti? Co vás vlastně přivedlo k tomu, abyste se stal šéfkuchařem? Kdo nebo co vás nejvíce inspirovalo v začátcích vaší kariéry?

Začínal jsme s maminkou a babičkami, jako to často u dětí bývá. Bavilo mě, motat se kolem vaření, ochutnávat a občas i něco vytvořit. Rád jsem běhal po zahradě a po lese, kde všechno rostlo, od zeleniny přes ovoce až po houby v lese. A pak přišel můj kamarád Tomáš, to bylo na základní škole, že bychom mohli být kuchaři, a prostě se to stalo. Mně to zůstalo až do dneška a on to vlastně nikdy moc nedělal… (smích) Velké štěstí byl Hotel InterContinental v Praze a jejich škola, kde nás to dobře naučili. Tento základ vnímám jako dar na celý život.

Jaký vliv měl pořad „Kluci v akci“ na vaši kariéru a má nějaký dopad i na českou gastronomii jako takovou? Na jaké další kariérní etapy případně rád vzpomínáte?

Zásadní byla ta škola, pak hned zkušenosti, s nimiž mi pomohl můj strejda Honza, taky kuchař. Byl jsem členem národního týmu kuchařů, mohl cestovat, to všechno mne formovalo. Kluci v akci byla třešinka na dortu, úžasné období a skvělé zážitky, to vnímám opět jako dar. Na vše vzpomínám moc rád. Mělo to vždy dopad na mě a vlastně i na českou gastronomii co si kdo odnesl, to je na něm.

Jak se během let vašeho působení v gastronomické branži z vašeho pohledu vyvíjela tuzemská gastronomie a jak byste zhodnotil její stav? Vyrovná se úroveň zdejších restaurací podnikům v zahraničí, nebo mají místní gastro podnikatelé a šéfkuchaři ještě co dohánět?

Gastronomie je krásný obor, ale náročný. Jsem v něm od čtrnácti let a stále mě to baví. Vždy se na to dívám pozitivně neutrálně. Jsou věci, na které můžeme být hrdí, ale také věci, které bude třeba ještě odpracovat a zlepšit, což je normální stav. Řekl bych, že to v české gastronomii děláme dobře a pořád se zlepšujeme, takže tuzemské gastro vnímám jako úspěšné. Klíč je motivovat lidi a nebát se tvořit, občas inovovat, ale řemeslo dělat srdcem a od základu. 

Jste zakladatelem gastronomické skupiny firem Perfect a CEO ve společnostech Perfect Canteen, Perfect Catering a Eat Perfect i zakladatelem značky Cibule Bistro. Jak náročné je skloubit takto rozsáhlé podnikatelské aktivity?

Vždy záleží na týmu, takže děkuji všem kolegům a lidem, co s námi tvoří. Je to náročných dvacet let podnikání. Začali jsme již v roce 2004 založením společnosti Perfect Catering, dnes je to špička mezi event cateringy. Jsem na náš tým moc pyšný, slavíme dvacet let na trhu. A v roce 2009 jsme založili Perfect Canteen, vytvořili nový standard pro firemní stravování a stále tvoříme nové projekty. Dnes máme šestnáct poboček, příští rok chceme otevřít další tři. V roce 2020 jsme se stali součástí české rodinné firmy Hopi Holding rodiny Piškaninů. I kvůli covidu jsme se rozhodli vytvořit unikátní CHEF TECH Centre – místo, kde vaříme od základu poctivé vývary, komponenty i čerstvé jídlo na každý den do krabičky pro maloobchod i pro foodservice / gastronomii. Pro přípravu vývarů používáme unikátní skandinávskou technologii, po Finsku a Norsku jsme třetí na světě, kdo ji má. Tím se zrodila značka Cibule Bistro. Chceme nabízet kvalitní vývary a jídlo bez kompromisů, bez přidaných látek, prostě jako v restauraci, a to jak domů, tak do firem. Pro firmy máme i vlastní smart fridges řešení EAT SMART by Perfect.

Čerpáte při rozvoji firem inspiraci i ze zahraničí?

Samozřejmě se díváme okolo sebe. Mě vždy bavil Singapur, Japonsko a Skandinávie, kde je důraz na kvalitu, efektivitu, inovace, udržitelnost a poctivost. Tak to děláme i my, bez kompromisů a kvalitně.

Aplikujete ve skupině Perfect přístupy, jako je například využívání lokálních a sezonních surovin, udržitelnost a minimalizace odpadu? Jaký to má podle vás význam a přínos?

Máme cíl, že do roku 2030 budeme kompletně pracovat v systému z farmy na vidličku. Už teď toho hodně umíme, ale vyžaduje to dlouhodobou poctivou práci, na které stále pracujeme, je to pro nás klíčové už od roku 2017. Za mě je super třeba zavážení gastro odpadu do bio plynových elektráren, kde ho smysluplně využijí a ještě vznikne kvalitní hnojivo. Musíme se učit a průběžně na inovacích pracovat, cesta je cíl.

Jaké druhy vývarů jste uvedli na trh a jaká je doba trvanlivosti? A jaké máte ohlasy od zákazníků?

Ohlasy jsou mega pozitivní. A každý, kdo ty vývary ochutná, už nás u zůstane, což nás strašně těší. Nabízíme Cibule Bistro vývary Hovězí, Kuřecí, Zeleninový a Pho. Jsme na Rohlíku, Košíku, Foodora Market, v Makru, Albertu, Globusu, Bille, v Bidfoodu a jdeme dál… Aktuálně prodáváme vývary v litrovém objemu, od ledna 2025 budeme mít i bag in box v objemu deseti litrů, určený speciálně pro gastronomii. Všechny vývary mají trvanlivost dvanáct měsíců.

Chystáte se uvést na trh také další produkty pro komerční gastronomii, které usnadní kuchařům práci, aniž by museli slevit z požadavků na kvalitu surovin?

Již jsme uvedli na trh polévky vařené od základu a z vývaru. Koupíte je v Makru a v Bidfoodu, mají objem 2,5 litru. A budeme uvádět i omáčky a ragů (2,5 l) a základní omáčku Demi Glace (600 ml).

A jaké jsou vaše plány do budoucna?

Mám ze všeho radost, i když je to hodně práce a stresu. Chceme dále tvořit a rozvíjet naše projekty Cibule Bistro a Eat Smart, což je pro nás nyní klíčové. Já osobně se budu soustředit na práci a rozvoj týmu, rodinu a koníčky. Pro podporu rozvoje české gastronomie máme platformu Food n’ Beverages Foundation a největší kuchařskou soutěž světa Bocuse d’Or. Takže nuda nebude.