Jaké mají zkušenosti s fungováním elektronické evidence tržeb v Chorvatsku, a proč se u nás bude v první fázi týkat podnikatelů v hotelnictví a pohostinství? Také o tom jsme hovořili s místopředsedou vlády a ministrem financí Andrejem Babišem.

Elektronická evidence tržeb se používá ve více zemích. Proč byl zvolen jako inspirace právě chorvatský model tam nazývaný fiskalizace?

Důvodů je několik. Chorvatský model, tedy on-line model evidence tržeb, je nejmodernější a nejefektivnější, pro podnikatele nejlevnější, administrativně nejméně náročný a Finanční správě poskytuje účinný nástroj, protože odstraňuje riziko manipulace s daty a zkreslování evidovaných údajů. Model naplno využívá informační technologie, zejména on-line přenos dat po internetu, a zabezpečení údajů pomocí kryptografie. Díky tomu omezuje riziko manipulace s daty, což je slabina klasických registračních pokladen. Data také nemusí být pro účely kontroly nahrávána přímo z pokladny, což je jednodušší nejen pro Finanční správu, ale i pro samotného podnikatele.

Tento model také umožňuje efektivně zacílit daňové kontroly. Finanční správa nebude kontrolovat náhodně vybrané podnikatele a probírat se daty v jejich pokladnách. Zaměří svoji pozornost tam, kde bude analýza získaných dat indikovat problém. Díky tomu nebudeme zatěžovat poctivé podnikatele a naopak maximálně efektivně využijeme kontrolní kapacity.

Ze stejných důvodů zavedli on-line model evidence tržeb od nového roku i ve Slovinsku a obdobné principy využívá například i slovenská „Virtuální pokladna“ nebo systémy evidence tržeb v Bulharsku a v Maďarsku.

V diskusi k elektronické evidenci tržeb často zaznívá, že v Chorvatsku se systém týká všech podnikatelů. Proč jsou u nás zapotřebí výjimky?

Nejsou. Stejně jako v Chorvatsku, je i u nás evidence tržeb zaváděna jako plošné opatření, pro všechny skupiny podnikatelů. Tak jsme to chtěli od začátku – bohužel část rozfázování vstupu do systému měla proběhnout pomocí nařízení vlády, což samozřejmě vzbudilo nelibost těch podnikatelů, jejichž obory podnikání byly uvedeny přímo v zákoně. Po dohodě v rámci koalice jsme tedy pozměňovacím návrhem doplnili kompletní rozfázování do zákona. Evidence tedy bude pro všechny, kteří přijímají hotovostní tržby, respektive platby kartou, stravenkami, šeky a podobně. Výjimek je stejně jako v Chorvatsku pouze minimum  ̶  například regulovaná odvětví, prodej zboží v automatech, příjmy z jízdného a podobně. Povinnost evidovat tržby bude nezávislá na velikosti podnikatele – největší hypermarket i nejmenší restaurace budou mít naprosto stejné podmínky.

Abychom zajistili bezproblémový náběh, budou jednotlivé podnikatelské obory vstupovat do systému postupně  ̶  již zmíněné rozfázování. Díky tomu budou mít všichni dost času na přípravu. Rozfázování ocení podnikatelé i při registraci, pokud si půjdou vyzvednout autentizační údaje pro přihlášení do systému osobně na finanční úřad.

Resort Ministerstva financí vynaložil v souvislosti s elektronickou evidencí tržeb finanční prostředky také na průzkum veřejného mínění. Jaká byla jeho nejdůležitější zjištění?

Potěšilo nás, že je veřejnost elektronické evidenci tržeb příznivě nakloněna. Podle průzkumu čtyři z pěti dotazovaných už slyšeli o elektronické evidenci tržeb a dvě třetiny z nich se domnívají, že přispěje ke zvýšení důvěry zákazníků. Tři čtvrtiny lidí si pak myslí, že elektronická evidence tržeb zlepší výběr daní od obchodníků a poskytovatelů služeb. Taková podpora je pro nás největší motivací zákon prosadit. Vedle vlastního průzkumu nám udělaly radost i výsledky průzkumu provedeného v květnu 2015 Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR ohledně elektronického zpracování dat podnikateli. Potvrdil totiž nezávisle na našich zdrojích, že podnikatelé v ČR již v drtivé většině využívají pro své podnikání internet a elektronickou komunikaci. To znamená nižší náklady na internetové připojení.

Celý rozhovor a více informací o EET najdete v časopisu Gastro&Hotel č. 1 – leden-únor 2016, který vychází 16.2.

Redakce Gastro&Hotel