Doména s koncovkou.cz dnes stojí do 200 Kč včetně DPH. Přitom její cena může být v podstatě nedozírná. Jen si musíte dávat pozor, abyste místo 200 Kč neplatili třeba 100 tisíc korun.

Doména je adresa vašeho webu. Pro někoho je zásadnější, pro někoho méně. V každém případě ale platí, že jakmile začnete budovat svůj byznys, to nejhorší, co se může stát, je přijít o jméno a učit návštěvníky nový název. Asi si umíte představit, jaké náklady by musela Alza vynaložit, kdyby přišla o svou doménu (a věřte, že bychom toho zeleného otravu viděli mnohem více).

O doménu lze přijít poměrně jednoduše – stačí nezaplatit výzvu k platbě. A pak tu druhou. A pak tu třetí. A pak i tu poslední. A pak přehlédnout, že vám asi měsíc web neběží. Ano, i takoví se najdou. Problém je, že na vaši doménu čekají spekulanti, kteří ji obratem registrují. Samozřejmě si ji můžete koupit zpět, nicméně očekávejte, že místo 200 korun to bude pár tisíc (nebo také desítek či stovek podle velikosti firmy).

Jak si vybrat název

Výběr domény se řídí jedním základním pravidlem – jméno by mělo být zapamatovatelné. Pokud zakládáte firmu, rovnou vymýšlejte takový název, který bude mít i volnou doménu. Skládá-li se doména ze dvou slov, doporučuji registrovat obě – těch 200 korun navíc jistě přežijete a budete mít jistotu, že v případě vzestupu firmy si někdo druhý název nezaregistruje a nedá tam… třeba porno.

Určitě hledejte primárně takové domény, které jsou volné. Samozřejmě nevím, jaký máte rozpočet. Třeba máte velké zdroje, které jednoho spekulanta utáhnou… Anebo máte tak skvělý nápad, který potřebuje jen tu jednu jedinou doménu, a pak nezbývá než zaplatit.

Samozřejmě levnější je zaplatit si doménu volnou. Její dostupnost si ověřujte na stránkách registrátorů (zpravidla i velkých hostingových firem, které nabízejí s doménou i nějaký ten prostor na provoz webu) – například na webu www.forpsi.com. To, že na doméně se nezobrazuje žádný web, ještě neznamená, že nikomu nepatří – ověřit dostupnost můžete pouze při objednávce u registrátora, dávejte na to, prosím, pozor.

Jakou koncovku zvolit?

Zde není žádné technické pravidlo, které by se nutně mělo dodržovat. Web bude ve výsledcích vyhledávání umístěn stejně, podstatný je obsah. Koncovka je tedy spíše psychologický prvek, který říká cosi o firmě – že je to česká firma (.cz), že to je neziskovka, nebo nějaká organizace (.org), že je mezinárodní (.com), evropská (.eu) apod.

Vybírejte tedy především podle pocitu a pokud možno, vyhněte se novým a málo zajetým koncovkám, které se objevují, protože většina jmen už je vybraných, tak se hledají další cesty. Nicméně uživatelé na ně nejsou příliš zvyklí a bude se jim to plést.

Registrujte název co nejdříve

Základním pravidlem je rychlost – na nic nečekejte. Máte v hlavě nápad? Super, nikomu to neříkejte a registrujte doménu. Na sebe. Zvládne to opravdu každý, jen musíte vyplnit jeden základní formulář a odklikat pár souhlasů. Easy. Známá je bota jednoho operátora, který na tiskové konferenci představil nový produkt, ukázal budoucí vizualizace a zkrátka vše okolo. Jen jednoho člověka v místnosti napadlo si otevřít web, na který kampaň odkazovala. Nikoho nenapadlo zaregistrovat doménu, tak si ji zaregistroval on a firma pak od něj „doménu odkoupila za cenu běžnou, kterou ani jedna strana nebude zveřejňovat“. Asi si umíte představit, že to nebylo za pár stovek.

Nikomu nevěřte, máte-li obchodní partnery, buďte to vy, kdo si doménu registruje. Na koho je to napsané, toho to je. U registrátora se s vámi velmi pravděpodobně v případě vašich budoucích interních sporů vůbec nebudou bavit.

Při tvorbě nového webu nespoléhejte na webaře

Nenechávejte si registrovat doménu od tvůrců vašeho webu, nejednou se stalo, že si to napíší na sebe a budou vám posílat fakturu se svou marží. Což ještě není to nejhorší, ale studio může skončit, dostat se do problémů, rozhádají se mezi sebou a vy budete v nejistotě, protože osud domény bude nejistý.

Nezapomeňte zaplatit svou doménu

Je to k nevíře, ale může se to stát. Jsou lidé, kteří zapomenou. Přehlédnou. Vykašlou se na to. Ochrana domény je poměrně dost silná a stejně se to sem tam někomu stane a ani na opakované výzvy nezareaguje.

Častým problémem je zadání emailu, který časem přestanete používat. Proto je dobré tam zadat při registraci třeba váš hlavní osobní email, který není vázán na firmu (kdybyste své působiště změnili), a který budete používat. Vyhněte se různým alternativním schránkám, které za rok nemusí být platné.

Myslete na budoucnost

Už jste si registrovali doménu s pomlčkou i bez pomlčky, ale v těch úvahách o budoucnosti se dá jít ještě dále – nebude chtít vaše firma expandovat? Nepůjdete třeba na Slovensko? Nebo do Německa? A pokud expanzi skutečně plánujete, jaká bude vaše strategie? Budete mít jeden mezinárodní web (třeba s koncovkou.com), anebo půjdete „po pobočkách“ v jednotlivých zemích? Pokud máte mezinárodní ambice, registrace dalších domén s koncovkou daného státu bude prakticky nutností.

Pozor na podvodníky

S doménou po registraci a včasném placení nemusíte v podstatě nic dělat. Platíte pronájem jednou ročně (nebo za delší období – podle toho, jak si to nastavíte), ale to rozhodně neznamená, že budete mít klid. Internet je plný nejrůznějších vychytrálků.

Nedávno se tak třeba objevil podvodný email, který vybízel k registraci stejnou doménu s alternativní koncovkou s velmi sugestivním textem informujícím, že se někdo snaží zaregistrovat stejnou doménu, jakou máte vy, a proto vám píší jako prvnímu – abyste se pojistil a zaplatil si u nich tu alternativní doménu na 10 let dopředu (na dobu kratší to bohužel nejde).

Jinde například posílají faktury s desetinásobně vyšší částkou – s výzvou k platbě. Není třeba zmiňovat, že peníze už nikdy neuvidíte. Nicméně, těchto emailů si není třeba všímat, jen si pamatujte, u koho jste si registrovali doménu a žádné další emaily od jiných stran vás v této věci zajímat nemusí.

Závěrem

Doména je jedna z nejcennějších věcí, které firma má ve svém vlastnictví. Nevěřte nikomu, partnerství mají tendenci se rozpadat a vy budete vždycky rádi, pokud budete mít doménu napsanou na sebe.

 

Redakce Gastro&Hotel