
„Dám si čaj,“ pípl kdysi host v restauraci a věděl, co mu servírka přinese – festovní hrníček s logem RaJ s teplou vodou, v níž se bude koupat pytlík nejlevnější (a nejméně kvalitní) čajové směsi. V lepších lokálech do vody přihodili kolečko citronu. Dnes je naštěstí všechno jinak. Nebo ne?
Pomiňme čajovny, které jsou na kvalitním servisu čaje založeny, a zaměřme se na běžné restaurace. Co se týče nabídky čaje, lidé, kteří jej pravidelně pijí, se v něm také většinou dobře vyznají a mají své favority. Proto by měla nabídka dobrého podniku obsahovat alespoň tři druhy černého čaje a samozřejmě také čaj zelený. Pokud host vznese dotaz k nabízeným druhům, měla by je obsluha umět představit. Stejně jako sommelier víno.
Vroucí voda, základ úspěchu
Čaj dnes často připravuje barista a obsluha jej přináší na stůl. Pro servírování čaje platí dvojnásob pravidlo rychlosti. Když voda v šálku nebo konvičce zchladne, než se dostane k zákazníkovi, ten si z ní dobrý čaj už nepřipraví. V některých podnicích tento problém řeší tak, že sáček s čajem přelijí vroucí vodou už v kuchyni či na baru a host nápoj dostane už v procesu louhování. Musí zkoumat, jestli už je čaj dostatečně silný, nebo by ještě chvíli snesl. A to není zrovna příjemné…
Po čaji přijde hlad
Že ke kávě patří malá sklenka vody, to ví každý. Ale možná netušíte, že by se měla podávat i k čaji, neboť se také jedná o kofeinový nápoj. Ke kávě v dobých restauracích dnes přkládají drobnou sladkost a tahle malá pozornost by měla patřit i k čaji. Jen nemusí být vždy sladká – stejně jako při klasickém čaji o páté v Anglii. A ještě malá poznámka nakonec. Čaj je nápojem, nad nímž se hezky (a dlouho) konverzuje. Další jeho vlastností je, že zrychluje metabolismus. A z toho plyne, že když bude váš podnik vyhlášený skvělým čajem a jeho servisem na úrovni, dá se předpokládat, že jeho milovníci zdaleka nezůstanou jen u konzumace tohoto lahodného nápoje.