Z obavy před otravou methanolem Češi výrazně omezili nákup lihovin. To se samozřejmě ekonomicky nejvíce dotklo distributorů lihovin, zejména pak vodky, která byla nejvíce postiženou lihovinou. Podle statistik společnosti Brown-Forman klesly za první dva měsíce po prohibici (říjen, listopad) prodeje vodky v retailu v porovnání s minulým rokem téměř o 32,5 milionu korun.

Tento propad se ovšem týkal zejména lokálních vodek, kterým podle posledních průzkumů výzkumné agentury Perfect Crowd a společnosti Brown-Forman mezi spotřebiteli důvěřuje pouze 22 %. Oproti tomu 77 % věří zahraničním vodkám. Nejvíce pak vodce Finlandia, které projevilo důvěru 87 % dotázaných spotřebitelů. Právě tato vodka, díky prověřené kvalitě a důvěře spotřebitelů, na prohibici v ČR nejvíce vydělala. Její prodeje vzrostly v retailu za říjen a listopad o celých 63,1 %. V celých číslech to pak činí vzrůst prodejů téměř o 3,5 milion korun.

„Důvodem důvěry naší vodky u spotřebitelů a následného růstu prodeje je hlavně záruka kvality sahající až do samotného Finska. Jediným velkovýrobním lihovarem je zde Altia Plc, které podléhá 99% produkce destilátů v celé zemi. Samotná výroba Finlandia vodky podléhá dvojí kontrole v průběhu celého procesu. V každém kroku destilace je alkohol testován z hlediska kvality a nezávadnosti vstupních ingrediencí i obsahu methanolu“, vysvětlil Brand Manager Finlandia vodky Michal Nejedlý.

Prohibice také zvýšila prodejnost kategorie whisky. Její prodejci na území ČR zaznamenali v retailu ve zmiňovaném období vzrůst prodejů o 21,9 %, v číslech téměř o 17,5 milionu korun. Zcela nejvíce se pak dařilo kategorii Vermuty. Tato kategorie zaznamenala nárůst prodejů o 26,4 % (4,8 milionu korun). Zmiňovaná čísla potvrzuje i průzkum společnosti Brown-Forman a agentury Perfect Crowd, kdy 76 % pravidelných konzumentů lihovin uvedlo, že v období po prohibici na úkor destilátů kupovali spíše víno nebo pivo.

Prohibice již pominula a čeští konzumenti lihovin se pomalu vracejí ke svým oblíbeným nápojům. Přesto by neměli zapomínat na methanolovou aféru a měli by se držet alespoň základních pravidel bezpečné konzumace lihovin:

OSMERO RAD: Pravidla bezpečného chování a konzumace lihovin:

1. Nekupovat alkohol u neprověřených prodejců – večerky, stánky, pouliční prodejci.

2. Nakupovat zejména v renomovaných řetězcích (prokazatelně disponující certifikáty všech produktů garantující bezúhonný původ).

3. Při nákupu lahve s alkoholem pečlivě zkontrolovat kolek a štítek dovozce. Nyní jsou 3 varianty označení lahve kolky – starý kolek, kombinace starého kolku přelepeného novým a pouze nový kolek. I staré kolky jsou zárukou kvality výrobku v kombinaci s importovanými značkami.

4. Problém v ČR se objevil pouze u tuzemských likérek, pijte proto renomované importované značky a bezpečné kategorie (prémiové vodky z kvalitních surovin, whisky, tequila, třtinový rum).

5. Indikátorem kvalitního a bezúhonného pití je i cena produktu, za kvalitu je třeba připlatit. Pozor na „lákavé“ cenové nabídky.

6. Při konzumaci tvrdého alkoholu v restauracích a barech žádat produkt celým originálním názvem. Objednávat vždy konkrétní značku, například Finlandia vodku, nikdy ne pouze vodku.

7. Podobná zásada platí i pro míchané nápoje. Dopřejte si koktejl z originálních, prémiových produktů, vyhnete se tak možným zdravotním rizikům a navíc drink bude chutnat skutečně tak, jak má.

8. Neméně důležitý je i servis podávaného alkoholu. Součástí barmanské etiky by mělo vždy být servírování z originální lahve přímo před zákazníkem.