Tuzemské restaurace, kavárny a cukrárny mají skvělou příležitost se zviditelnit a přilákat domácí i zahraniční gastro turisty. A také získat užitečnou marketingovou podporu. Stačí se jen zapojit do projektu Czech Specials. Podrobnosti prozradila Ing. Lenka Nováková, manažerka projektu Czech Specials ve státní agentuře CzechTourism.

Agentura CzechTourism organizuje zajímavý projekt Czech Specials. Pro lidi, kteří o něm dosud neslyšeli, můžete ho krátce představit?

Společný projekt státní agentury CzechTourism a dvou tuzemských profesních sdružení, Asociace hotelů a restaurací ČR a Asociace kuchařů a cukrářů ČR s názvem „Ochutnejte Českou republiku – Czech Specials“ vznikl v roce 2008 s cílem podpořit českou regionální gastronomii. Především české restaurace, které hostům nabízejí kvalitní českou kuchyni. Tento gastronomický projekt reagoval na rostoucí zájem o kulinářskou turistiku ve světě. Jeho záměrem bylo, a stále je, podpořit atraktivitu ČR a jejích regionů v očích milovníků gastronomie.

Náš projekt od začátku cílil jak na místní obyvatele, tak na zahraniční návštěvníky. Pro Čechy měla být certifikace Czech Specials vodítkem při výběru restaurací, které nabízejí lokální českou kuchyni, zahraniční turisty měla především informovat o specifikách naší kuchyně a motivovat je k návštěvě českých restaurací.

Od roku 2018 je Czech Specials partnerským projektem pouze agentury CzechTourism a Asociace kuchařů a cukrářů. V roce 2022 byl rozšířen o certifikaci cukráren a kaváren, které nabízejí tradiční české zákusky.

Co má tento projekt přinést tuzemské gastronomii, potažmo cestovnímu ruchu jako celku?

Hlavním cílem projektu Czech Specials je propagovat tradiční tuzemskou gastronomii i její moderní varianty doma i v zahraničí. Prezentovat ji jako rozmanitou, plnou jedinečných pokrmů, využívající kvalitní domácí a sezonní suroviny. A také zvýšit návštěvnost zdejších restaurací a cukráren/kaváren s certifikací Czech Specials, které nabízejí poctivou českou kuchyni a tradiční české zákusky.

Pod prvním marketingovým sloganem „Ochutnejte Českou republiku“ měl tento projekt inspirovat milovníky dobrého jídla k cestování po Česku za regionálními specialitami, které jinde neochutnají. Turistům ze zahraničí měl prostřednictvím jedinečné tuzemské gastronomie přiblížit naši zemi jako zajímavou turistickou destinaci.

Czech Specials je tedy i certifikační značkou. Jaký je její význam a hodnota z pohledu zákazníků?

Certifikační značka Czech Specials má zajistit, že v takto certifikovaných restauracích, kavárnách a cukrárnách budou hostům poskytovány kvalitní služby a tradiční české pokrmy budou podávány v odpovídající kvalitě. Pro tuzemské i zahraniční hosty by měl přehled certifikovaných podniků sloužit jako užitečný průvodce po dobrých restauracích, kavárnách a cukrárnách, kde mohou vždy počítat s kvalitními produkty a službami.

Jak mohou lidé zjistit, jaké podniky mají certifikaci Czech Specials?

Certifikované podniky mohou lidé najít na webových portálech CzechTourismu – czechspecials.cz, kudyznudy.cz (pod sloganem Ochutnejte Česko s Czech Specials) a na visitczechia.com určené pro zahraniční návštěvníky. Restaurace, kavárny i cukrárny se značkou Czech Specials mají na portálech profily s odkazy na své webové stránky, propagujeme je i na Facebooku Czech Specials. V budoucnu plánujeme certifikované podniky prezentovat i ve společné aplikaci Kudy z nudy a VisitCzechia.

Jaké jsou podmínky pro udělení této certifikační značky a jak dlouho proces certifikace trvá?

Certifikaci mohou získat všechny restaurace, kavárny a cukrárny, které splňují základní podmínku – mají v nabídce určený počet kvalitních českých jídel a zákusků, ať v tradiční nebo moderní formě. Mezi podniky se značkou Czech Specials máme malé rodinné hospůdky i fine dining restaurace, hotelové restauranty, pivnice i zajímavá bistra. Stejně tak se o certifikaci ucházejí malé cukrárny i známé kavárny. Zájemci mohou veškeré potřebné informace najít na webu czechspecials.cz. Od chvíle odeslání žádosti o certifikaci do ukončení procesu uběhne maximálně několik týdnů.

Hrají při certifikaci roli také současné prosazované přístupy, jako je využívání lokálních surovin, ekologická udržitelnost či minimalizace potravinového odpadu?

Tyto podmínky projekt Czech Specials zatím nemá, ale pro většinu certifikovaných podniků je trvalá udržitelnost, nulové odpadové hospodářství a používání lokálních surovin samozřejmostí.

Má certifikace Czech Specials vliv na úroveň a kvalitu gastronomických služeb v certifikovaných restauracích? Probíhá v podnicích například monitorování kvality nebo dodržování standardů?

Součástí podmínek pro certifikaci je i položka čistota a kvalita kuchyně. A během tříletého období platnosti certifikace je minimálně jednou provedena kontrola kvality jídel a dodržování podmínek.

Jak náročné je dostat projekt Czech Specials do povědomí zdejších gastro podnikatelů? Je možné shrnout hlavní důvody, proč by měli mít zájem se do něj zapojit?

Projekt Czech Specials je tu pro všechny milovníky dobrého českého jídla. Podporujeme českou kuchyni a především ty, kteří ji nabízejí v nejlepší kvalitě, ať už v tradiční nebo moderní formě. Czech Specials je certifikační značka, která všem zákazníkům garantuje, že v certifikovaných restauracích, kavárnách a cukrárnách ochutnají autentické české pokrmy připravené s nejvyšší péčí a kvalitou. Podniky zapojené do projektu Czech Specials díky tomu získávají jedinečnou příležitost zviditelnit se a přilákat nejen domácí, ale i zahraniční návštěvníky.

Lákadlem by měla být především marketingová podpora doma i v zahraničí. Když podniky úspěšně projdou naší certifikací, je na webu projektu zveřejněn jejich profil a fotografie i s nejdůležitějšími informacemi, díky nimž mohou snadněji oslovit milovníky gastronomie. Prezentuje je rovněž portál kudyznudy.cz, jehož návštěvnost v sezoně přesahuje milion návštěv, a samozřejmě i naše sociální sítě a další webové portály. Certifikované provozovny zahrnujeme také do dalších kampaní a aktivit, jejichž cílem je zvyšovat turistickou návštěvnost.

Máte ohlasy od provozovatelů podniků, kteří jsou v projektu zapojeni, jestli to pro ně má reálný přínos, jaký si od certifikace slibovali?

Podle mé komunikace s nimi jsou vesměs spokojeni. Důkazem je fakt, že většina z nich si certifikaci po třech letech znovu obnovuje. Někteří možná očekávají od projektu více, na druhou stranu někdy plně nevyužívají možnosti se prezentovat na komunikačních kanálech agentury CzechTourism.

Mohou vyjádřit zpětnou vazbu i zákazníci, kteří mají s podniky Czech Specials osobní zkušenost?

Ano, mají možnost nám sdělit své názory nebo se podělit o zkušenosti z návštěvy v certifikované restauraci, kavárně nebo cukrárně, a to prostřednictvím emailu czechspecials@czechtourism.cz, přes Facebook nebo telefonicky. Veškeré kontakty jsou k nalezení na webu czechspecials.cz.

Jak se vyvíjí počet podniků s touto certifikací?

Jsme rádi, že se do projektu hlásí stále nové restaurace, cukrárny a kavárny. To znamená, že je o něj stále velký zájem. Samozřejmě bychom byli rádi, kdyby nových podniků bylo více, proto se snažíme projekt Czech Specials v rámci možností víc propagovat. Letos bylo nově certifikováno 20 restaurací a 4 cukrárny, aktuálně má značku Czech Specials 76 restaurací a 21 cukráren a kaváren po celé ČR a další podniky mají o tuto certifikaci zažádáno. Letos ji získaly například restaurace Tři Grácie v Praze na Novotného lávce, Vikárka na Pražském hradě, Angusfarm v Soběsukách, Vtipná kaše z Loučně či cukrárna Mlsná chvilka z Třtice. V příštím roce bude marketingovým tématem CzechTourismu právě gastronomie, tak bychom projekt Czech Specials chtěli více zviditelnit.

Jaké nástroje k propagaci projektu využíváte a jak oslovujete širší veřejnost či zahraniční turisty, aby byli o existenci certifikace Czech Specials informováni?

Jak jsem již zmínila, projekt Czech Specials má vlastní web czechspecials.cz, kde zájemci o certifikaci nejen získají informace o tom, co musejí splnit, aby prošli certifikací, ale přímo si zde mohou vyplnit i žádost. Je zde možné nalézt také recepty jídel schválených jako Czech Specials, které jsou ze všech regionů ČR. Podniky se značkou Czech Specials prezentuje i náš portál kudyznudy.cz, web visitczechia.com zaměřený na zahraniční návštěvníky a samozřejmě také sociální sítě agentury CzechTourism.

Jakým způsobem jsou vybírány pokrmy schválené jako Czech Specials?

Vybírají je nejlepší čeští kuchaři a do výběru zařazují i tradiční krajové speciality. Recepty uvedené na našem webu pro svoji variabilitu nejsou povinné, slouží spíše jako inspirace. Asociace kuchařů a cukrářů receptury pokrmů, schválených jako Czech Specials, navíc průběžně doplňuje o další české speciality.

Jaké jsou plány projektu Czech Specials do budoucna?

Nadále propagovat českou tradiční gastronomii i její moderní varianty doma i v zahraničí. Více zapojit i regiony a regionální gastronomické projekty. Získat pro projekt nové kvalitní české restaurace, kavárny a cukrárny, abychom pokryli všechny regiony ČR. Zviditelňovat certifikované restaurace a aktivně s nimi pracovat. Pomocí partnerů zapojit do projektu Czech Specials i známé osobnosti české gastronomie. A samozřejmě nadále co nejlépe propagovat tento projekt pomocí všech našich komunikačních kanálů.