I když doba není úplně lehká, pořád se hodně mluví o tom, že nejsou lidi. Takové tvrzení určitě nemohu podepsat, souhlasím ale s tím, že najít vhodné kandidáty není rozhodně nic lehkého. Uchazečů je vždycky spousta, ale těch špičkových je jenom pár. A ještě je potřeba vybrat takové, kteří zapadnou do vaší firemní kultury.

Dokážete se domluvit?

Mark Zuckerberg kdysi v rozhovoru řekl, že nabírá jen takové lidi, u kterých si umí představit, že by pod nimi dokázal sám pracovat. V tomhle to cítím docela podobně. Při pohovoru si vždycky říkám: „Dokázal bych s tímto člověkem absolvovat tříhodinovou cestu z Olomouce do Prahy?“ V naší profesi nejde jenom o tvrdé dovednosti, ale hodně záleží i na osobnosti daného člověka. Do firmy si proto vybírám typově podobné lidi, aby mezi námi fungovala chemie. Jinak by z toho byl Babylon a nikdy bychom se spolu nedomluvili.

V zasedačce člověka nepoznáte

A ty klíčové se ještě před přijetím snažím co možná nejlépe poznat. A to neuděláte někde v zasedačce. Osvědčilo se mi pozvat je na dlouhý oběd a několik hodin si s nimi povídat. Nejen o práci, ale i o životě. V uvolněné atmosféře se člověk vždycky mnohem víc otevře a vy poznáte, jaký opravdu je. Když jsem vybíral klíčového člověka pro Polsko, domluvil jsem se s ním, že spolu strávíme celý den ve Varšavě. Dali jsme si pozdní snídani, prošli si město, zastavili se na oběd a bylo vymalováno. Za necelý den jsem nového kolegu poznal tak dobře, jako v práci za několik měsíců. Někdy naopak zjistím, že to není úplně ono. Ať už to ale dopadne jakkoliv, tato časová investice má obrovskou návratnost. Ušetří spoustu nejistoty a případných potíží v budoucnu.

Najděte si čas na meeting mezi čtyřma očima

Péče o vaše lidi ale nekončí tím, že je naberete. Naopak! Obzvláště těm nejbližším je nutné pravidelně věnovat váš čas. Peníze ani bonusy nestačí. Oni ve vás vidí lídra, za kterým jdou, a potřebují vaši osobní pozornost, váš zájem, určitý čas, kdy jste tam jen pro ně. Já se se svými nejbližšími spolupracovníky scházím každý měsíc na one-on-one meetingu. Vždy zajdeme na dobré jídlo a probereme spolu, co je trápí a s čím jim mohu pomoct. Často díky tomu přijdeme na inspirativní nápady, k nimž by nás sterilní prostředí kanceláře třeba vůbec nedovedlo. A i když kvůli tomu na mě někdy nechápavě koukají s otazníky v očích, vždy se jich také zeptám, zda je práce u nás stále baví.

Drive, který firma potřebuje

Tohle je totiž naprosto klíčová věc. Pokud vaši lidi nebudou moci ve všední den dospat, aby už byli v práci, nikdy se jim nebude příliš dařit. Finanční motivace funguje jen do určité míry. Každý máme tu míru saturace posazenou jinde, ale po jejím dosažení potřebujeme víc. Potřebujeme jasnou vizi, potřebujeme vědět, proč to děláme a kam přesně směřujeme. Bez toho jen bezcílně driftujeme životem a kam dorazíme, je spíše věcí náhody než našeho úsilí.

Peníze motivaci neřeší

Naší vizí v JPF Czech je pomoci co nejvíce podnikatelům s řízením firem. A naši lidé pro tuto vizi dýchají. Často tolik, že je musím odrazovat od práce v nočních hodinách a hubovat jim za emaily o víkendech. Tohle spoustě firmám zkrátka chybí. Když někdy vstoupím do větší společnosti, je tam doslova od vstupních dveří ve vzduchu cítit apatie a nechuť. A to není problém nedostatečného ohodnocení. Korporáty často platí velice dobře. To je problém vedení. Když většina lidí neví, proč jsou vůbec v práci a jen odpočítávají čas, kdy budou moci odejít domů a konečně začít žít, žádné velké výsledky očekávat nemůžete.

Shrnutí na závěr. Lidé jsou, ale těch špičkových není mnoho a často chtějí pracovat ve firmách pod silným lídrem, který má jasnou vizi a dobře chápe, že firmu tvoří právě pracovníci. Najděte špičkový talent, pozvedněte jeho ducha, pomozte mu k růstu a o budoucnost vaší společnosti bude postaráno. Protože špičkové firmy budují špičkoví lidé.

Ing. Jiří Jemelka, MBA, zakladatel společnosti JPF Czech

Redakce Gastro&Hotel