Velké a převážně francouzské stravenkové společnosti ovládají v České republice trh s benefity pro zaměstnance. Jejich hlavní byznys model přitom proudí z provizí, které musí platit restaurace. Ty se v současné době ocitly na dně kvůli novým vládním nařízením. Představitelé nové benefitní karty LemonPay tak vyzývají konkurenci, aby se těchto provizí do konce roku vzdaly. „Francouzské stravenkové společnosti neustále prohlašují, jak podporují české restaurace. Teď mají šanci tyto proklamace skutečně naplnit,“ prohlásil Petr Skoč, obchodní ředitel LemonPay.

Za každé použití papírové stravenky nebo stravenkové karty jsou nucené české restaurace zaplatit provizi. Čísla kolem nich se však různí, většinou se jedná od 3 do 7 procent z každé transakce. Ten samý model platí také u papírových benefitních poukázek, nebo benefitních karet „Hodnotu provize může ovlivnit několik faktorů, jedním z nich je například vyjednávací síla z pozice dané restaurace. V průměru činí okolo 4,9 procent,“ prohlásil Petr Skoč, který v tomto byznys modelu zavedených francouzských firem vidí značný problém. „Z mého pohledu je to špatně, protože velcí stravenkoví hráči takto participují na výdělku českých restaurací, které dotují jejich obchodní model.  Navíc v době, kdy jsou před reálným kolapsem.

U české benefitní karty LemonPay, která vstoupila na trh během července, není obchodní model postaven na provizním systému. Restaurace nezahlcuje byrokracií v podobě sepisování smluv a nepohodlném procesu zavádění do akceptační sítě. „Jako inovátor v této oblasti víme moc dobře, že jde tento byznys dělat bez toho, aniž bychom museli s restauracemi sepisovat smlouvu o provizním nastavení. Proto vyzýváme konkurenci zejména z Francie, ať zastaví odčerpávání peněz z restaurací, a to nejlépe do konce tohoto týdne. Víme všichni moc dobře, že v současné době bojují o přežití a teď budou počítat každou korunu. Tohle by pro ně byla určitá pomoc,“ prohlásil Petr Skoč, který v minulosti pracoval v Edenredu a nyní velí českému startupovému projektu LemonPay.

Ten s restauracemi nesepisuje žádné smlouvy o provizním nastavení. Nová stravenková karta je přijímána automaticky, pokud se v restauraci nachází platební terminál. LemonPay nabízí řadu výhod a ulehčuje správu zaměstnavateli i restauracím „Nelíbí se nám, jak moc francouzské společnosti profitují z našeho českého legislativního systému, kde vytvářejí nesmyslná omezení, jako např. platnost prostředků na kartách. Příkladem je 130 milionů korun ročně v propadlých stravenkách. Ty prostředky jsou navíc, společně s provizemi od restaurací, vyváděny mimo naši republiku,“ připomněl Skoč, podle kterého konkurence ze zahraničí neustále prohlašuje, jak zachraňuje domácí pohostinství.

Redakce Gastro&Hotel