Nedělní informace o rozvolnění nahnala Čechy zkoumat nabídku hotelů a penzionů. Přestože už nyní je počet rezervací nadprůměrný, ta hlavní vlna teprve přijde. Zájem je především o hory, městské hotely budou muset o zákazníky bojovat. I nadále však platí, že k rezervaci silvestrovských pobytů na horách je poslední šance – v době karanténních opatření totiž lidé rušili pobyty minimálně. Vyplývá to z dat největšího vyhledávače pobytů a atrakcí pro domácí rodinnou turistiku Explorio.cz. Z jeho průzkumu zároveň vyplynulo, že na zimní dovolenou se i přes COVID chystá skoro 54 % českých rodin, 41 % z nich bude situaci ještě vyhodnocovat s ohledem na epidemiologická rizika. 

Kam vyrazit zkoumají Češi v podstatě již od neděle, kdy byl oznámen záměr umožnit hotelům a penzionům opět přijímat hosty – byť s rouškami na recepci a dílčími omezeními v rámci poskytovaných doprovodných služeb. Zájem s každým dnem roste o desítky procent, rezervace však zatím pomaleji. To potvrzují i samotné hotely, podle kterých vlna přijde teprve příští týden.

„Lidé si o víkendu chtějí nakoupit, užít si otevřené obchody a restaurace. Často vyřešit vánoční dárky. Předvánoční, vánoční a silvestrovské dovolené budou řešit až příští týden, až si celá situace trochu sedne,“ vysvětluje František Peterka, CEO Explorio. “Kam pojedou, to však vybírají už nyní. Čili právě teď je pro hotel vhodná doba být vidět.”

Informace hledají lidé hlavně na sociálních sítích a rozhodují se podle doporučení a osobních recenzí. Rostoucí vliv mají také specializované vyhledávače. Na vrcholu žebříčku zájmu jsou i nadále hory, a to Krkonoše a Šumava. U předvánočních pobytů spolu s nimi bodují od civilizace odloučená menší zařízení. Velkým hitem jsou pak hotely, které mohou zajistit rodičům program pro děti.

„Je třeba si uvědomit, že rodiče byly několik měsíců s dětmi doma, možnost vzájemně si od sebe odpočinout bude přes tyto svátky vyvažována zlatem,“ uvádí Peterka. “Hotel přátelský rodině bude ten, kdo letos nejvíce vydělá a nemusí se – pokud nabídne odpovídající kvalitu – bát zdražovat.” Za zábavu pro děti jsou totiž Češi ochotni připlatit si i přes ekonomické výhledy nejvíce v historii.

Zájem o hory by neměl polevit ani v případě, kdy by vlekaři museli pozdržet spuštění vleků a lanovek.

„Češi vyrazí na hory tak jako tak – to je vánoční tradice. Pokud napadne sníh, velkou část z nich uspokojí možnost alespoň běžkovat nebo s dětmi sáňkovat a bobovat. Turistická střediska dnes navíc nabízejí i další doprovodné aktivity, jako možnost skočit si do wellnessu nebo heren,“ vysvětluje Peterka.

Nejsložitější tak bude situace pro hotely ve městech, které letos nemohou počítat s turisty ani firemní klientelou. I těm Peterka doporučuje ještě pro tuto sezonu přeprofilovat nabídku a zaměřit se právě na rodiny s dětmi.

„Město může nabídnout kvalitní program pro párdenní pobyt, hotely si však často odvykly svou lokalitu prodávat. Pokud se jim podaří reprofilovat pro tuto sezonu a zacílit na rodiny s dětmi – například animačním programem, chůvičkami nebo kvalitním dětským koutkem, navíc ještě poradí, kam v okolí vyrazit, mohou ještě uspět,“ zakončuje Peterka.

Redakce Gastro&Hotel