Češi stále více objevují kouzlo zachraňování nevyužitých hotelových snídaní, jak ukazuje platforma Nesnězeno, která již prodala tisíce balíčků, jež by jinak skončily v odpadu.

Tisková zpráva – Brno, 20. srpna: Anti-food waste platforma Nesnězeno, která působí po celé České republice, pomáhá restauracím a obchodům s potravinami omezit plýtvání jídlem a stále častěji přitahuje pozornost i hotelů. Ty nyní mohou prostřednictvím platformy nabídnout uživatelům své nevyužité snídaně, čímž nejenže omezují plýtvání, ale zároveň si přivydělávají. Zapojené hotely společně prodaly tisíce balíčků v celkové hodnotě přes 700 tisíc korun.

Přestože spolupráce Nesnězeno s hotely běží již nějakou dobu, zpočátku byla spíše okrajová. Mezi nejdéle zapojené patří pražský Hilton, který prodal více než 2 500 snídaňových balíčků. Úspěšnost prodejů dosahuje přibližně 95 %, což dokazuje vysoký zájem uživatelů platformy o hotelové snídaně. Mezi další hotely, které se připojily, patří například Penta Hotel, Metropol-Bistro Café nebo brněnské Barcelo. Počet zapojených hotelů postupně roste. „Uživatelé Nesnězeno si stále více uvědomují, že přebytky z hotelových snídaní mohou být značné, a na sociálních sítích volají po větším zapojení hotelů,“ říká Jakub Henni, CEO Nesnězeno.

Průměrná cena jednoho snídaňového balíčku se pohybuje kolem 75 Kč. Uživatelé mají o tyto balíčky značný zájem, neboť nabízí kvalitní snídani za poloviční cenu. Nejčastěji se jedná o snídaně kontinentálního typu, jako například English breakfast s vejci, slaninou a toasty.

Pro hoteliéry je spolupráce s platformou přínosná nejen finančně, ale také v rámci profilace na poli společenské odpovědnosti. Plýtvání potravinami je celosvětovým problémem, který se týká i České republiky, kde se ročně vyhodí více než milion tun jídla. Omezování plýtvání se stává důležitým trendem, a hotely tak mají příležitost chovat se odpovědněji a zároveň získat další zdroj příjmů.

„Do Nesnězeno je momentálně zapojeno zhruba deset hotelů, ale zájem stále roste. Věřím, že brzy přibudou další. S rozšiřováním naší platformy budeme brzy působit ve všech regionech ČR,“ dodává Henni.

Globální kontext plýtvání potravinami v hotelnictví

Podle britské platformy Greenhotelier vyhodí hotely v Británii ročně až 80 tisíc tun potravin, přičemž třetinu tohoto odpadu tvoří zbytky na talířích hostů. V USA je odpovědných za 40 % potravinového odpadu právě hotelnictví a podobné podniky. Proto vznikají iniciativy a standardy, které mají pomoci snížit plýtvání potravinami. Například Světový fond na ochranu přírody (WWF) vytvořil platformu, která hotely podporuje v lepším plánování menu a efektivním využívání zbytků. Mezinárodní hotelová síť Iberostar díky implementaci umělé inteligence snížila v roce 2023 odpad o 28 % a ušetřila tak 735 tisíc jídel.

O platformě Nesnězeno a Munch

Munch, založený v roce 2020 Botondem Zsoldosem a jeho týmem, bojuje proti plýtvání potravinami prostřednictvím technologií. V listopadu 2022 se Munch sloučil s českou aplikací Nesnězeno, čímž se počet partnerů zvýšil na více než 4 000 a aplikaci si stáhly již více než 2 miliony uživatelů. Společně zachránili přes 25 milionů balíčků potravin ve čtyřech zemích – Česku, Maďarsku, Rumunsku a Slovensku. Tyto iniciativy byly oceněny mnoha cenami, například vítězstvím v ekologické soutěži E.ON Energy Globe a Czech Social Awards.

Platforma pokračuje v rozvoji a přitahuje nové partnery nejen z řad restaurací a hotelů, ale také dalších provozů, které chtějí přispět k boji proti plýtvání potravinami.