Jarní měsíce nouzového stavu se výrazně podepsaly i na preferencích spotřebitelů v obchodech. Ti se zpravidla více zaměřovali na zdraví prospěšné produkty, například ovoce, zeleninu, jogurtové výrobky, vitamíny či müsli. Svou roli v tom částečně sehrál i faktor předzásobení. Malé prodejny na venkově pak registrovaly zájem především o základní potraviny. V podzimních měsících se lidé více zaměřují na posílení imunity a přizpůsobují tomu i spotřební koš. Aktuální situace ale nenaznačuje, že by popularita zdraví prospěšných potravin měla napodobit trend z jara.

Vyšší preference zdraví prospěšných potravin lze podle analytiků pozorovat již delší dobu. Obliba tohoto sortimentu na rozdíl od nezdravých či neutrálních potravin roste rychleji. „Pokud se díváme na prodeje za jarní karanténní měsíce březen a duben, nákupy všech potravin meziročně rostly rychleji než ve zbytku roku. Ale i v tomto období silného růstu byl nárůst zdravých potravin ještě téměř o třetinu rychlejší než na celkovém potravinovém koši,“ uvedla Barbara Anna Bezoušková ze společnosti Nielsen.

Markantní nárůst šel podle ní pozorovat zejména u volně prodejných vitamínů ať už v podobě šumivých tablet či nerozpustných dražé, které vzrostly o více než 80 procent. „Více než v jiných měsících rostly také prodeje ovoce, nejvýrazněji potom konkrétně například citron a také zázvor, který oproti standardnímu růstu okolo 10 procent vyrostl v období březen-duben o 115 procent,“ doplnila Bezoušková.

Podobné trendy uvádějí také výrobci potravin. „Na moderním trhu jsme v jarních měsících, kdy platil nouzový stav, zaznamenali meziroční nárůst prodejů o 5 procent. Spotřebitelé v té době v nákupním chování akcentovali faktor zdraví, což se projevilo na větší preferenci jogurtů a jogurtových výrobků. Částečnou roli pak mohl sehrát i faktor předzásobení, zejména v březnových týdnech,“ řekl marketingový manažer mlékárny Hollandia Jan Škoda.

Větší zájem o zdraví prospěšné potraviny zaznamenaly i internetové supermarkety. Podle mluvčí Rohlik.cz Zdeňky Svobody po Vánocích a na jaře roste zájem o ovoce a zeleninu stabilně zhruba o pětinu. „Letos byl nárůst i v řádu 100 procent, souviselo to ale obecně s vyšším zájmem o naše služby umožňující objednání potravin z bezpečí domova. Znatelný nárůst jsme zaznamenali i v kategoriích müsli, kaší, tyčinek a ořechů, o které byl zájem zhruba 1,5krát vyšší než v jiném období,“ doplnila mluvčí Rohlik.cz.

Podobné statistiky evidují i drogerie. „V případě produktů ze sortimentu doplňků stravy jsme během jarního nouzového stavu zaznamenali až stoprocentní nárůst prodeje oproti stejnému období v loňském roce. V případě biopotravin došlo k nárůstu v řadu jednotek procent,“ uvedl manažer komunikace dm drogerie markt Jiří Peroutka.

Naopak menší prodejny potravin na vesnicích tento trend neregistrovaly. „Lidé v menších obcích jsou stále zvyklí produkovat si velkou část zdravých potravin sami na svých zahrádkách či ve vlastním chovu. Na jaře jsme tak pozorovali zvýšenou poptávku především po základních trvanlivých potravinách, jako jsou mouka, cukr, olej či těstoviny. O zdraví prospěšné produkty zájem nijak markantně nevzrostl a podobný vývoj očekáváme i nyní na podzim,“ řekl předseda obchodního Družstva CBA Roman Mazák.

Jarní scénář se zatím neopakuje

Podobně se přitom vyjadřují i analytici. „Momentálně zatím na prodejích v obchodech s potravinami za září a část října nelze pozorovat podobný trend nárůstu zdravých potravin a vitamínových doplňků jako na jaře,“ řekla Barbara Anna Bezoušková ze společnosti Nielsen. Podobný vývoj očekává i Rohlik.cz, podle jeho mluvčí lidé na jaře kvůli strachu z budoucnosti nakupovali vše, co bylo k dispozici. „Nyní už však k nákupu přistupují k nákupu více s rozmyslem,“ řekla Zdeňka Svoboda.

Podle Jana Škody lze zatím celkový vývoj na podzim těžko odhadovat. „Záležet bude i na přijatých opatřeních. Spotřebitelské nálady mohou totiž větší či menší mírou ovlivnit. V našem případě je zatím poptávka po retailových baleních jogurtových výrobků podobná jako v loňském roce. Na podzim nám nicméně prodeje stoupají. Dáno je to zejména tím, že se lidé více zaměřují na posílení imunity a více tak vyhledávají naše výrobky,“ sdělil marketingový manažer mlékárny Hollandia. Tento dlouhodobý trend spojený s imunitou potvrzuje i Zdeňka Svoboda. „Obecně lze hovořit o tom, že na podzim a v zimě, kdy imunita lidí slábne, projevují spotřebitelé větší zájem o zdraví prospěšné potraviny a výrobky, aby imunitu posílili,“ doplnila mluvčí Rohlik.cz.

Podle zástupců malých prodejen pak lze zejména na venkově pozorovat i snahu utrácet za potraviny méně. „Projevují se ekonomické dopady protiepidemických opatření a je vidět, že lidé šetří, kupují se spíše levnější potraviny. Mimo to existuje stále množství lidí, kteří zdravý životní styl vůbec neřeší a kupují si věci podle své chuti či ceny,“ uzavřel Roman Mazák.

 

Redakce Gastro&Hotel