Pokud někdo potřeboval přestoupit z autobusu na Florenci a pokračovat vlakem z „Masaryčky“, raději sednul do metra. Pozemní spojnice byla ostudou Prahy – parkoviště, bezdomovci, špína a všudypřítomný prach a odpadky – prostě děs a hrůza. Použil jsem záměrně minulý čas, protože dnes je tomu jinak. Vyrostlo zde Manifesto a začalo svou misi proměny. Na počátku byl nápad: vytvořit něco zcela unikátního na místě, které dřív zelo prázdnotou.

Stačí ujít pár desítek metrů z Florence a pak už se řídit pouze vůněmi. V sedmadvaceti kontejnerech se prezentuje jednadvacet restaurací, jejichž šéfkuchaři speciálně pro tuto příležitost sestavili menu. Na výběr je domácí klasika i patnáct národních kuchyní, kupříkladu Izrael, Argentina a mnoho dalších.

Kontejnerové městečko

„Vzniklo tu takové malé kontejnerové městečko, kde najdeme výstavy, galerie i designové obchůdky. Je tu stage pro koncerty a DJ a také filmová promítání, a to vše krásně doplňuje jídlo,” říká o projektu jeho mediální zástupkyně Radka Ondráčková a dodává: „Více než dvacítka pražských šéfkuchařů tady připravuje street food. Úplně nové gastronomické koncepty vytvořili pouze pro Manifesto. Najdeme zde kuchyně různých chutí, vůní a destinací. Je to taková cesta světem, ale z toho gastronomického hlediska.“

Kontejnery jsou poskládány tak, aby tvořily ulice a náměstíčka, kde je milé posedět. Stačí si vybrat: pod olivou nebo pod hroznovým keřem, nebo na vyhlídce. Vše zde žije vlastním životem. „Pracujeme ve Florentině a sem chodíme na oběd. Je příjemné v této šedi najít místo, kde se cítíme dobře,“ říká Jiří Halbrštát ze společnosti Manpower Group a pochutnává si se svou kolegyní na hamburgeru se skopovým masem.

Laskominy, delikatesy a příjemná atmosféra

Taky se nechávám zlákat. Vybírám si trhanou kachničku. Je báječná. Veškeré placení se odehrává pouze prostřednictvím platebních karet. Dojde i na kávu s výborným čokoládovým dortem. Bráním se papírovému kelímku. Úspěšně. Obsluha mi pod slibem vrácení dělá kávu do porcelánového hrníčku, který prý patří paní majitelce. Na cigaretku ale musím vyjít na chodník. I zde je zakázáno kouřit.

Přední restaurace, šéfkuchaři a designové značky tvoří dohromady zcela nový a v Praze nevídaný koncept propojující kulturu s gastronomií. Street food nabízí v limitované a sezónně se obměňující nabídce lokálních dodavatelů sladké delikatesy, kávu od expertů, víno i české pivo z malých pivovarů.

Manifesto otevírá příležitosti novým nápadům, designu i chutím

Je to experiment a půda, kde se tvůrci nebáli zkoušet nové věci a kulinářské zážitky. Další koncepty se budou přidávat. Vznik iniciovala nezisková organizace reSITE, kterou založil newyorský architekt Martin Barry. Společně s ní do projektu šla i společnost Aerofilms.

Market se nachází na pozemku Penta Real Estate. „Manifesto je novým začátkem otevření této lokality veřejnosti,“ uvedl Petr Palička, ředitel Penta Real Estate pro ČR. Projekt, který se vzdáleně inspiroval londýnským Boxparkem, se totiž nachází na místě, kde má stát později byznys čtvrť pode projektu světoznámé architektky Zahy Hadid. To by však mělo přijít odhadem do dvou let. Do té doby zde bude Manifesto. A co potom? O projekt již projevily zájem i další pražské čtvrti.

Vypadá to, že nápad nezanikne. Již nyní je místem, kde se lidé potkávají a tráví společně čas – rodiny, lidé z okolí, návštěvníci Prahy, kolegové z práce. Místo, kam se dá zajít na dobrý film nebo na delikatesy od špičkových šéfkuchařů. Hodovat. Poslouchat hudbu. Tančit. A vracet se.

Text a foto: Jiří Kučera

Redakce Gastro&Hotel